לתרומות לחץ כאן

אמירה לנכרי לכבות את הנורה במקרר בשבת

בטעות השארתי את הנורה במקרר דולקת בשבת. האם מותר לי לומר לשכנה הגויה לסובב את הכפתור על מנת לכבות את הנורה ואם כן באיזה אופן.

מדובר על כך שללא הסיוע של הגוי, לא נוכל לאכול ממטעמי השבת המצויים במקרר.

בתודה מראש,

תשובה:

שלום רב

לבקש ממש מגויה שתכבה את הנורה אי אפשר, משום איסור אמירה לגוי, אולם ניתן לומר לה את זה בדרך של רמז ולא באופן של ציווי, כגון: איני יכולה להשתמש במקרר כל זמן שהנורה דולקת", ואם היא תבין ותכבה מעצמה זה בסדר.

דין זה אמור רק כאשר הבקשה היא לכבות את הנורה, אולם אם הבקשה היא לפתוח את המקרר כדי להשתמש בו עכשיו כאשר הנורה דולקת, כאן יש שחששו שזה נחשב כהנאה מעצם הפתיחה האסורה והחמירו בזה, כך שלמרות שגם באופן זה בעת הצורך ניתן להקל, עדיף המקרה הראשון בו הגוי נרמז רק לכבות את הנורה ועל ידי כך יוכלו להוציא את המאכלים לאחר זמן.

אגב, במקררים החדשים המשווקים בשנים האחרונות יש בעיות רבות מלבד הנורה הנדלקת [חיישנים למיניהם המופעלים על ידי פתיחת הדלת וסגירתה], ויש להשתמש בהם רק על ידי התקן שבת מיוחד!!!

מקורות:

באיסור אמירה לגוי יש שני חלקים, עצם האמירה, והננאה ממעשיו, כאן אין הנאה מעשית חיובית ממעשיו של הגוי, אלא רק סילוק נזק, ולכן הבעיה היא רק באמירה עצמה שאותה ניתן לבטל על ידי הניסוח האמור.

כאשר הרצון הוא לא לכבות את הנורה אלא להשתמש בפתיחתו של הגוי כדי להוציא את המאכלים, יש שחששו שאינו נחשב כסילוק נזק אלא כהנאה מעצם הפעולה, ראה ארחות שבת פרק כה סעי' כט בהערה, אולם דעת הגרי"ש אלישיב להקל גם באופן זה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאו', למה לא מותר לומר לגוי לכבות את הנורה מדין "שבות דשבות במקום מצוה",
    וגם למה לא מותר לומר לגוי לפתוח את המקרר הלא זהו "פסיק רישא", וכתבו הפוסקים שפ"ר מותר בגוי?

  2. ראה ארחות שבת ח"ב עמ' תעט שהביאו מחלוקת בענין זה בין האחרונים: הגר"מ פיינשטין אכן סבר שמותר לומר לגוי משום שהוא פסיק רישא בלבד, אולם הגרש"ז אויערבך כתב שכיון שזה מובנה במכשיר זה נחשב כמעשה בידים, והביאו שכן צידד הגרי"ש אלישיב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל