לתרומות לחץ כאן

כללי איסור הוצאה בשבת

שלום כבוד הרב,
אשמח לקבל קצת הסבר על האיסור של טלטול בשבת, מה זאת אומרת הוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים
תודה

תשובה:

שלום וברכה

הלכה זו יש לה פרטים מרובים עד למאוד, ננסה לתת את הכללים על קצה המזלג:

אחת מל"ט אבות מלאכה היא מלאכת הוצאה. והיינו, שאסור מן התורה להוציא חפצים מרשות היחיד לרשות הרבים, וכן להכניס חפצים מרשות הרבים לרשות היחיד. כמו כן אסור מן התורה להעביר חפצים ארבע אמות ברשות הרבים.
רשות היחיד, הוא מקום המוקף במחיצות שגובהן עשרה טפחים או יותר, ושטחו לפחות ארבעה על ארבעה טפחים.
רשות הרבים הוא מקום המסור להשתמשות הרבים להליכה או לסחורה וכיוצ"ב, ורוחבו ט"ז אמה או יותר.

כרמלית מקום שאינו רשות היחיד ואינו רשות הרבים, כגון ים או שדה וכיוצ"ב, דינו מהתורה כמקום פטור, ואין איסור תורה להעביר חפצים ממנו לרשות היחיד או לרשות הרבים, או להעביר בו ד' אמות. אולם חכמים נתנו דין רשות מדרבנן על מקומות אלו, וקראו לרשות זו בשם כרמלית. ואסרו מדרבנן להעביר מכרמלית לרשות היחיד או לרשות הרבים, וכן אסרו להעביר מרשות היחיד או מרשות הרבים לכרמלית. וכן אסרו להעביר ד' אמות בכרמלית.

מקום פטור, יש מקומות שגם מדרבנן לא גזרו עליהם והם נקראים בשם מקום פטור, כגון עמוד העומד ברשות הרבים וגובהו שלשה טפחים או יותר ואין בו שטח של ארבעה על ארבעה
טפחים, ומותר להעביר חפצים מרשות היחיד או מרשות הרבים או מכרמלית למקום פטור, וכן מותר להעביר חפצים ממקום פטור לרשויות אלו.

מלבד דינים אלו של רשויות, גזרו חכמים גזירה נוספת, והיא תקנת שלמה המלך ע"ה, שלא יוציא אדם חפצים מביתו לחצר של אחר או לחצר המשותפת לכמה אנשים, גם אם הוא שותף בה, וכן שלא להוציא חפצים מביתו לבית השייך לאדם אחר. ואף שמצד דיני רשויות שנתבארו לעיל אין בדבר איסור, שהרי הוא מוציא מביתו שהוא רשות היחיד לחצר שגם היא רשות היחיד, מ"מ אסרו זאת חכמים.
אלא שהוסיפו חכמים, שאפשר להתיר איסור זה על ידי שיערבו ביניהם, והיינו שיקחו פת מכל אחד מהשכנים ויניחו באחד הבתים שבחצר, ובאופן זה דנו אותם חכמים כאילו כולם דרים באותו בית. כמו כן אפשר ליקח פת ולזכות אותה לכל בני החצר, ויניחוה באחד הבתים שבחצר. תקנה זו של צירוף דיירי החצר נקראת בשם עירובי חצרות.
כשם שתיקנו חכמים שמצרפים את דיירי החצר ע"י עירוב חצירות כן תיקנו שמצרפים דיירי כמה חצרות הפתוחות למבוי, או דיירי שכונה או עיר שלימה על ידי שיתוף מבואות.

כמובן יש פרטים רבים לגבי החפצים אותם אסור או מותר להוציא, מה דין בגדים וחפצים אשייים וכו' וכו'. תוכלו לראות תשובות רבו בענין במאגר השו"ת שבאתר, אורח חיים, שבת, הוצאה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל