שאלה:
1) מותר ללבוש חגורה בשבת? הרי זה מיותר לחלוטין! המכנסיים עומדים טוב גם בלעדיו! למה שלא יחשב למשאוי?
2) ללכת עם ציצית בליל שבת, הרי אין מצוות ציצית אז למה זה יחשב משאוי?
3) מותר לחמם חלה קפואה על סיר החמין? (כמובן ללא קרח) זה הרי אפוי. לשים על הסיר לא נחשב בישול אחרי אפיה?
תשובה:
שלום וברכה
1. כל דבר שהוא דרך לבישה מותר. לכן ודאי מותר ללכת עם חגורה גם אם זה לא נצרך להחזקת המכנסיים שהרי כך רגילים ללבוש. הנדון שיש בזה הוא האם מותר ללכת עם שתי חגורות שזה ודאי לא נצרך ולא נהוג, וברמ"א סי' שא סעי' לו כתב לאסור, וראה משנה ברורה שם ס"ק קלג שאין זה איסור תורה כיון שסוף סוף הוא מטלטל אותן דרך לבישה אלא איסור דרבנן משום שנראה כמשאוי [גרטל מותר למרות שיש חגורה במכנסיים כיון שהם שני מינים וזה ודאי דרך לבישה, ראה משנה ברורה שם קלד].
2. מותר לצאת עם ציצית אפילו בלילה וגם לסוברים שבגד יום בלילה פטור מציצית, משום שהן חלק מהבגד, ראה סי' יג ומשנה ברורה שם ס"ק ד, וידוע בזה לשון הרמב"ם שהציצית היא מנויי הבגד ותכסיסיו. כמובן כאשר הציצית פסולה אזי שאר החוטים הם משאוי ואסור לטלטלה בשבת, וכאן כל הנדון המבואר שם מה עושה מי שרואה באמצע הרחוב שציציתו פסולה… נדון נוסף, בבגד שחייב בציצית רק מחמת הספק, כגון שלא ברור עד כמה הוא פתוח ויש לו ד' כנפות, בשו"ע החמיר שלא לצאת בו בשבת ראה סימן י סעיף ז, וראה מה שדן בזה לקולא בחזון איש או"ח סי' ג ס"ק כח על פי תשובת הרא"ש כלל ב' סי' ט.
3. לשים על הסיר אינו בישול, כל חימום יבש הוא אפייה לא משנה באיזה כלי, וכאן אתה שם על הסיר ולא בתוכו עם הרוטב…
שבת שלום ומבורך.
מחילה על ההתערבות אבל…
ידוע התשובה איך שמר א"א שבת על הצד שהוא לא היה יהודי, שהוא לבש ציצית. ממ"נ, אם הוא יהודי הרי שזה מצווה ואם לא אז זה הוצאה. האם זה לא נסתר מדברי הרמב"ם?
להיפך, אם זה לא מצוה לא חלק מהבגד כמו בציצית פסולה. אבל כשזה מצוה ביום זה חלק מהבגד גם בלילה.
השאר תגובה