לתרומות לחץ כאן

הגדרת אדם הפסול לעדות בקידושין / חתימת העדים בכתובה שנמצאה בה טעות

כבוד הרבנים שליט"א
שלום רב!

א. מה גדרו של אדם שאינו שמתו"צ בזמננו לעניין עדות קידושין.

ב.האם בכתובה דאישתכח בה טעותא יש להחתים את העדים שחתמו על הכתובה הראשונה, ואם לא האם לכה"פ יש ליידע אותם בדבר ביטול הכתובה אשר הם חתומים כעדים בה.

תשובה:

שלום רב,

א. אדם המחלל שבת, גם אם הוא מוגדר כ"תינוק שנשבה" פסול לעדות. לגבי שאר הפסולים מחמת עבירה ודאי שצריך להדר בענין. אולם אם נעשה מעשה, צריכים לבחון כל מקרה לגופו, שכן העובר עבירה בשוגג ואינו מודע לעבירה, אינו נפסל לעדות.

ב. אין צורך להחתים עדים שחתמו על הכתובה הראשונה. אלא שכמובן הם חתומתים על התאריך הנוכחי. אולם אם העדים הראשונים זוכרים את הקנין, הם עצמם יכולים לכתוב כתובה חדשה עם התאריך הישן. אם מחתימים עדים חדשים, אין צורך להודיע לקודמים.

מקורות:

א. אדם המחלל שבת דינו כגוי כמבואר בכמה מקומות. ראה באבה"ע סוף סי' קכ שמחלל יום טוב, כשר לכתיבת הגט (לא לעדות), אולם מחלל שבת פסול, משום שדינו כגוי. לכן גם מחלל שבת דינו כמומר לכל התורה. אכן אפילו אם הם יוגדרו כתינוק שנשבה, ראה בשו"ת יביע אומר (אבה"ע ח"ח סי' ה' אות ז') שהרחיב להוכיח שלא כדברי המלמד להועיל, והם פסולים לעדות.

בנוסף, כל מי שחשוד על העריות פסול לעדות על הקידושין כפי שהביא הרמ"א (אבה"ע סי' מב סעי' ה') וראה שם שהביא מהראשונים כי אפילו אם לא באו עדים על כך, אלא קול בעלמא גם פוסל אותם לעדות על הקידושין.

דבר נוסף יש להעיר, כי אפילו אם אינם נפסלים מחמת עבירה. אין הם כשרים לעדות. משום שרק מי ששייך במצוותלא תענה ברעך עד שקר שייך בעדות. ומי שאינו משקר, אלא אינו מרגיש את עצמו בחיוב הזה אינו כשר לעדות. ראה בגיטין י,ב שטר שחתומים עליו כותים, כשר לגיטי נשים אבל לא לשטרות. וביארו שם בגמ' כי המשנה הולכת למד"א כותים גרי אמת הם. כלומר, מעיקר הדין הם כשרים, אלא שיש מצוות שהם החזיקו בהם, וסובר רשב"ג שבמה שהם החזיקו, החזיקו היטב, ולכן בגיטי נשים הם החזיקו שלא לשקר. משא"כ בשאר שטרות. כלומר, לא שהם משקרים בשאר שטרות. אלא אין הם מרגישים את עצמם מחוייבים לאמת בשאר שטרות, ולכן הם נפסלים לעדות. ואם כך, מי שאינו שייך בלאו שלא תענה ברעך עד שקר, אינו כשר לעדות כלל.

ב. ראה שו"ע חו"מ סי' לט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל