לתרומות לחץ כאן

נזילה מצינור השכן והוא מסרב שיפתחו קירות בתוך דירתו

שלום,

לאחר שיפוץ בגלל בעיות רטיבות קשות, התגלתה צנרת בדירה שעברה בתוך עמוד במטבח. שלושה צינורות נחשפו שלושתם נוזלים. צינור משותף 4 צול ושתי צינורות חלודים ונוזלים של השכנים בקומות העליונות. צינור אחד השכנים הוחלף וצינור שני לא. השכן מסרב לפתוח אצלו את הקיר להחלפת הצינור. מסכים להחליף ללא שבירת הקיר. צינור שלישי של הועד, בעיה מסובכת שאולי בדרך לפתרון. מה ניתן לעשות? הקיר חשוף אין אפשרות לסיים את שיפוץ הדירה, ולהתקין מטבח.

תשובה:

שלום רב,

השכנים חייבים לתת לפועלים להיכנס לתוך דירתם ולפרוץ כל מה שצריך לפרוץ כדי לתקן את בעיות הרטיבות. אם יש ויכוח מה צריך ומה ניתן לפתור בצורה אחרת, תצטרכו לדון בבית דין. כמובן, שלאחר מכן יש להחזיר את המצב לקדמותו.

נראה לי שהאחריות לביצוע כל התיקונים של שלושת הצירונות הוא על וועד הבית. אבל, ייתכן שבית דין אחר יורה שהאחריות היא על השכנים המשתמשים עם הצינורות. לכן, עדיף להתייעץ עם השכנים ועם נציגות וועד הבית, לגבי איזה בעל מקצוע לקחת לביצוע העבודה. כדי שלאחר מכן, כאשר השכנים ונציגות וועד הבית ייתבעו לשלם את ההוצאות לא יוכלו לטעון שהיו צריכים לעשות כך ולא כך או לקחת את פלוני ולא את אלמוני.

מקורות:

לפי התקנון המצוי סעיף 4 בעל דירה חייב להרשות להיכנס לדירתו ולבצע את הדרוש לביצוע. לפי סעיף 3 בעלי הצינור חייבים לתקן את הצינור.

התקנון המצוי מחייב בהלכה מדין מנהג או מדין שעל דעת כן מכר הקבלן את הדירות. עיין בעלון המשפט גליון 44 עמוד 5 ובגליון 47 עמוד 6. בנוסף לכך, גם מצד עיקר הדין אם שכן אינו מתקן בעיית רטיבות שיש מהצינורות שהוא משתמש, רשאי השכן הנפגע לסגור לו את הברז הראשי כדי למנוע את הנזק ואם בעל הצינור יחזור ויפתח את הברז לפני שהבעיה תוקנה, הוא יהיה מוגדר כמזיק בידים. אם מדובר בצינור ביוב, הרי הוא מזיק בידים עם פתיחת הברז בביתו. ואף ללא פתיחת הברז, אם הוא זוכה במים הרי הוא יכול להיות חייב מדין 'ממון המזיק'.

לגבי מיהו בעל הצינור, עיין בתשובה כאן. היות והעמודים (מסד) מוגדרים בחוק המקרקעין סעיף 52 כרכוש משותף, וועד הבית חייב לתקן את הצינור הנמצא בתוך הקיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל