לתרומות לחץ כאן

כמה אנשים שמתפללים יחד נקרא תפילה בציבור? / אנשים שלא שמעו קריאת התורה האם יכולים להצטרף ולקרוא?

שלום רב

לפעמים בבוקר יש רק 10 אנשים בשחרית, אם הציבור מתחיל השמונה עשרה עם 5 אחרים האם זה נחשב תפילה בציבור?
והשבוע זה קרה שהיה רק 9 ואז התפללנו ביחיד ומתי שכולם סיימו כל התפילה הגיע אחד
אז הוציאו הספר תורה וקראו בו ועשו חצי קדיש בסוף
האם נעשה כהוגן?
תודה מראש וכל טוב

תשובה:

שלום רב

חמישה אנשים שמתחילים יחד שמונה עשרה זה לא תפילה בציבור, אולם אם יש שם שישה נחלקו בזה הדעות, והמיקל יש לו על מי לסמוך. כאשר יש מנין אנשים שלא שמעו קריאה בתורה מותר להם להוציא ספר תורה ולקרוא אף שלא התפללו בציבור.

מקורות:

פשטות דברי המשנה ברורה סי' צ' ס"ק כ"ח היא שצריך שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת השמונה עשרה ואז נחשב לתפילה בציבור, אמנם בסי' ס"ט סק"ח כתב שרוב מנין הם כמו ציבור גמור וכן כתב בשו"ע הרב סי' ס"ט סק"ה, ונחלקו האחרונים להלכה אם אכן צריך להקפיד שיתחילו עשרה יחד שמונה עשרה בלחש, ובשו"ת מחזה אברהם ח"ב סי' ט' כתב על פי החתם סופר או"ח סי' ק"מ שאין צריך עשרה ומספיק שיש ששה ובפסקי תשובות סימן צ' הערה 159 הביא מקורות רבים כשיטה זו, אמנם עי' בשו"ת יד אליהו סי' ז' ובתשובות והנהגות ח"א סי' ק"ד בשם הגרי"ז מבריסק, ארחות רבינו חלק א' סי' ק"ס ואגרות משה או"ח חלק א' סי' כח – ל שלענין תפילה בציבור לא מועיל רוב. ולכן לכתחילה יש להחמיר שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת התפילה, וכשהמנין מצומצם ניתן להסתפק בששה.

לגבי צירוף אנשים לקריאה בתורה, נסתפק החיי אדם, האם חיוב קריאת התורה חל רק על ידי התקבצות עשרה אנשים שלא שמעו קריאת התורה, וממילא, אין מקום לקרוא בתורה בפחות, או שחיוב זה חל גם על יחידים. להלכה, כתב בביאור הלכה סי' קמג ד"ה בפחות בשם גדול אחד, שאם היו שישה אנשים שלא שמעו קריאת התורה יכולים לצרף עמהם עוד ארבעה ולקרוא, וכן פסקו באשל אברהם סו"ס פט, ובשו"ת מהרש"ם ח"א סי' קעה וח"ב סי' צז, וכן כתבו רבים מהאחרונים. בס' כף החיים ס"ק ג כותב בשם הגר"ח פלאג'י שצריך רוב הניכר – שבעה אנשים.

אולם, בס' ערוך השולחן שם סעי' ובשו"ת בנין שלמה סי' לה, פסקו שאין לקרוא בתורה אא"כ יש עשרה אנשים המחוייבים בקריאתה, וכן פסק בשו"ת אגרות משה ח"א סי' כב, וידוע שכך נהג הגרי"ז מבריסק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל