לתרומות לחץ כאן

התרת כמה נדרים יחד ובאופן שאינו זוכר את תוכנם

שלום יש לי שאלה חשובה האם אני יכול לעשות בבית כנסת התרה של כל השבועות והנדרים שלי עכשיו ולא לפני יום הכיפורים ואם כן איך אני צריך לעשות את זה .? יש לי הרב השבועות שעשיתי שאת חלקם אני לא זוכר הא םאני יכול לצאת ידי חובה בהתרה של כל השבועות והנדרים ?

תשובה:

שלום רב.

באופן כללי מותר לעשות זאת. לכתחילה אין להתיר אלא נדרים ושבועות שאדם זוכר ומפרט אותם באזני אחד מהדיינים, אולם בדיעבד כשאינו זוכר את הנדרים ניתן לעשות זאת באופן כללי כפי הנהוג בערב ראש השנה. במקרה שאדם נזכר בנדר מסויים שנגר יש לו להתירו פעם נוספת באופן הראוי, על ידי שמפרט את הנדר באזני הדיין.

מקורות:

על התרת כמה נדרים יחד ראה שו"ע יו"ד סי' רכח סעי' מו, וראה שם, שאפשר שאם נדר את אותו נדר כמה פעמים צריך להתיר כל אחד מהם בנפרד, כיון שרק לאחר התרת הראשון השני חל וכן הלאה. אך יש שהקלו גם בזה כמבואר שם בב"ח.

מעיקר דין תורה אין צורך לפרט את הנדר, וחכמים הם שתיקנו לפרטו, לכן, כאשר אדם אינו זוכר את הנדר יש לו להתירו אף באופן זה כדי למעט מחומרת האיסור שיהיה מותר לכל הפחות מדאורייתא, אולם, כשיזכר מהנדר יש להתירו שנית כדי שיהיה בטל גם מדרבנן. פרטים על כך ראה בס' כל נדרי פרק כב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל