לתרומות לחץ כאן

האם מותר לאכול ירק שהתבשל בסיר לא כשר – כלי שבלע איסור, האם מותר להשתמש בו על ידי מאכל צונן

1. האם מותר לאכול ירק שבושל בסיר לא כשר או נאפה בתבנית לא כשרה.
2. האם מותר לאכול סלט קר כגון ביצים או טונה שהוגש בכלי זכוכית,

3. האם מותר לאכול ירק שנחתך במטבח לא כשר אך על קרש שחותכים בו רק ירק

תשובה

שלום רב!

1. אם בישלו את הירק בתוך 24 שעות מהזמן שבישלו בו את המאכל האסור, אסור לאכול את הירקות, אבל אם עברו 24 שעות מהזמן שבישלו בקדרה מאכלות אסורות, וניקו את הסיר לפני שבישלו את הירקות, אם בישל את המאכל בשוגג [למשל – אם הוא שכח שהסיר אסור] מותר לו לאכול את הירקות, אבל אם הוא ידע שהקדרה אסורה, ובכל זאת הוא בישל אסור לאכול את הירקות.

ויש לציין שאם הירק שבישל הוא ירק חריף [צנון בצל…] גם אם עברו 24 שעות אסור לאכול את הירקות.

2. כל כלי שבלע מאכל אסור, צריך להכשירו, וכל זמן שלא הכשירו, אסור להשתמש בו אפילו בצונן. אמנם כל האיסור הוא להשתמש כך באופן קבוע אבל אם הוא נקלע לבית של גוי, או שנקלע בדיעבד למצב שהוא צריך להשתמש באופן עראי בכלי שבלוע באיסור, מותר לאכול עליו מאכל צונן.

וביחס לשאלתך שמדובר לעניין שימוש בכלי זכוכית, צריך לציין שלמנהג הספרדים כלי זכוכית אינם נאסרים כלל, ולכן אם שטף בצורה יסודית את הכלי, מותר לו להשתמש ולאכול עליו אפילו מאכל חם, אמנם למנהג האשכנזים כלי זכוכית נאסרים ואינם ניתרים על ידי הכשרה, ולכן אסור להשתמש בכלי זה אפילו במאכל צונן וכנ"ל.

3. אם חתך ירק חריף בסכין שאינה כשרה [צנון בצל…] אסור לאכול את הירק. ואם חתך ירקות שאינם חריפים, אם לפני שחתך את הירקות ניקה את הסכין בצורה יסודית על ידי שפשוף בסקוטש וסבון, מותר לאכול את הירק, אבל יש לציין שגם כאן יש את הדין בתשובה מספר 2 שאסור לחתוך בסכין זה בדרך קבע רק בדרך עראי.

מקורות

1. מה שכתבנו שאם בישל במזיד בכלי שאינו בן יומו אסור לאכול מהתבשיל עיין בדרכי תשובה סימן קכ"ב סק"ה וס"ק כ"ו.

2. בענין האיסור להשתמש על ידי צונן בכלי של איסור בדרך קבע עיין ברמ"א יו"ד סימן קכ"א ס"ה, וברמ"א באורח חיים סימן תנ"א ס"א.

ובעניין כלי זכוכית אם נאסרים או לא עיין בשו"ע או"ח סימן תנ"א סעיף כ"ו שדעתו שכלי זכוכית אינם נאסרים כלל, אמנם הרמ"א שם חולק ועיין במשנה ברורה ובשעה"צ שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל