לתרומות לחץ כאן

לפתן העשוי מפירות יבשים שלא נבדקו

נשאלתי על ידי עובדי המטבח אצלנו האם מותר לבשל פירות יבשים כמו תפוחים אגסים ושזיפים וכו' לעשות מזה קומפוט וכיון שישנם תולעים בתוכם לסנן את המים לפני השתיה
האם אפשר להתיר את זה ?

תשובה:
אם מדובר בפירות שידוע בוודאות שהיה בהם תולעים אסור לאכול אותם גם אחרי הבישול,  ואם אתה רוצה רק לשתות את המים, הכל תלוי ברמת הצפיפות של המסננת שלך, אם החורים בהם יותר דקים מהתולעים, ועל ידי סינון התולעים ישארו במסננת ולא ירדו עם שאר המים, וודאי שמותר לשתות את המים.

אולם אם הפירות לא היה בהם בוודאות תולעים אלא שחייבים בבדיקה מפני שמצוי בהם לפעמים תולעים, מותר לאכול אף את הפירות, ולכתחילה יש לבודקם ולראות אם אין בהם תולעים, ואם לא ניכר בהם שיש תולעים מותרים באכילה.

מקורות:

עי' שו"ע יו"ד סי' פד ס"ו-ז לגבי פירות שרגילות שיהיה בהם תולעים שבישלם תוך יב חודש, שמותרים אם אי אפשר לבודקם, ובט"ז סובר שאפילו אם מוחזקים ממש בתולעים, והש"ך (ס"ק כט ובנקודות הכסף) חלק עליו כתב שבמקום שמוחזקים בודאי בתולעים בתלוש אסורים, והביא שכן משמע ברשב"א, ואמנם לא ברור בכוונת הש"ך אם הכוונה שהם "מוחזקים" או שרגילים בוודאות למצוא בהם תולעים, ומקור דברי השו"ע שהקיל הוא מד' הרשב"א שדימה דין זה לריאה שאבדה, שמותרת, ועוד שזה ספק ספיקא ספק אם יש תולעים ואף אם יש שמא נימוחו, ואע"פ שלדידן מחמירים באבדה הריאה אם לא בהפסד מרובה כמו שהעיר הפמ"ג שם מ"מ יש כאן ספק ספיקא, ומוכח שמדובר באופן שיש מיעוט המצוי שיהיה תולעים, וזה כבר מחייב באופן כללי בדיקה ואע"פ כן כתב הרשב"א והשו"ע שמותרים, ומוכח כמו שכתב הערוך השולחן (סי' פד סעיף ע ואילך) שכל דברי הש"ך רק באופן שרובם של הפירות מתולעים אבל באופן שזה רק מיעוט המצוי אין נאסר אף לדעת הש"ך, וכן נראה מדברי הפ"ת שם סק"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל