אכילת סעודה חלבית בליל שבועות

הרב שמואל ברוך גנוט
ד' סיון ה'תשע"א

הרמ””א כ’ שנוהגים לאכול מאכלי חלב בשבועות כמו זכר הב’ תבשילין בליל הסדר. וביאר המשנ”ב: ” שכשם שבפסח עושים זכר לקרבן, כך אנו צריכים לעשות בשבועות זכר לשתי הלחם שהיו מביאין, ועל כן אוכלים מאכלי חלב ואח”כ מאכל בשר, וצריכים להביא עמהם שתי לחמים, שאסור לאכול בשר וחלב מלחם אחד, ויש בזה זכרום לשתי הלחם”, עכ”ל. ולפי”ז אלו הנוהגים לאכול בליל החג סעודה על טהרת המטבח החלבי ובבוקר אוכלים סעודה בשרית, לכאורה יש לעיין בזה, שהרי לפי הרמ”א כל מנהג אכילת מאכלי החלב נועד לאכילת שתי הלחם בסעודה שחצייה חלבית וחציה בשרית, ובסעודה חלבית א”צ שתי הלחם.

וזאת ועוד שכ’ המג”א (תקמ”ו סק”ד ותקצ”ו סק”ג) שגם בליל החג ישנו חיוב שמחה בבשר ויין, ועי’ דרכי תשובה (פ”ט סקי”ט) שמסיבה זו דחה את המנהג לאכול בלילה רק מאכלי חלב ולא בשר. ואמנם הסדר היום כ’ שיוצאים י”ח “שמחה” במטעמים מתוקנים וטעימים, למרות שלא אוכל בשר ושותה יין, וכדעת הר”ן שיוצאים י”ח בכל דבר המשמח. ובס’ אורחות רבנו (ח”ב עמוד תצ”ד) הביא שמרן הקה”י זצ”ל אכל בלילה רק סעודה חלבית, ואמר בנו הגר”ח שליט”א שאביו יצא י”ח שמחה בשתיית יין.ונראה שגם אלו שאוכלים בלילה סעודה חלבית, ידאגו לאכול את שתי ה”לחם-משנה” וכדו’, כדי לעשות זכר לשתי הלחם, כדברי הרמ”א והמשנ”ב.

ולפי”ז גם אלו האוכלים מאכלי חלב בבוקר חג השבועות, מבלי לאכול באותה הסעודה בשר ומבלי לאכול שתי הלחם, לא קיימו את עיקר המנהג, שנועד לאכילת שתי הלחם, וצ”ע שהרי לא נהגו כן במקומותינו, והוא לכאו’ נגד ד’ הרמ”א.

ועי’ באגרות משה או”ח חלק א’ סי’ ק”ס שכתב על זה וזה לשונו: ומה שאין המנהג דוקא בסעודה אחת הוא משום דחלב ובשר אף אם אוכל החלב קודם יש שאין אוכלין בסעודה אחת ולכן לא רצו להנהיג שיעשו דוקא בסעודה אחת וגם יש לחוש שלפעמים ישכחו ויאכלו הבשר תחלה לכן יותר טוב לנהוג לברך אחר אכילת החלב עיין בפמ”ג במשבצות סק”ג ובש”ד סק”ו. ועיין בח”י שיש שאוכלין בשבועות בסעודה אחת אבל מסיק שיותר טוב ליזהר כמו בכל השנה עיין שם אלמא דמצד ענין המנהג היה יותר טוב בסעודה אחת אבל בשביל שלא לבא לחשש איסור לא רצו להנהיג כן ע”כ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *