ניקוי בית קברות על ידי אינו יהודי

רבני בית ההוראה
כ"ג אדר ב' ה'תשע"א

כב’ הרב,

קיבלתי מפולין email
ותוכנו מצורף בסוף .
אם יש צורך, אשמח לתרגם לעברית.

השאלה היא – האם ניקוי בית הקברות היהודי בשבת על ידי גוים מהווה חילול השם?

מדובר בניקוי בית הקברות בקיאלצה Kielce
שבפולין ע”י קבוצת נערים פולנים.
זאת עיר של פוגרום ביהודים אחרי המלחמת
העולם השנייה וקבוצת הנערים רצתה להראות אמפתיה.

אודה על התשובה, ביחד עם הסכמתו של כבוד הרב על הפרסום שמו והתשובה בעיתון פולני.

בתודה רבה על התשובה בהקדם.

עו”ד אולגה דגני

Olu, mam do Ciebie wielka prosbe strasznie…

Najpierw przeczytaj to:

http://www.radio.kielce.pl/page,,Chcieli-dobrze-pogwalcili-tradycje-Mlodziez-posprzatala-cmentarz-zydowski-na-Pakoszu,5b1ecb0e9eb44858a55db275c15e7c79.html

Ja to sprawdzilem. Halacha zabrania chodzic w szabat na cmentarz
Zydom. Gojow to nie dotyczy. To samo dotyczy pracy w szabat.

Czy dalabys rade poprosic jakiegos rabina o komentarz? Chcialbym
zamiescic na stronie komentarz od rabina, podpisanego nazwiskiem. Nie
musi byc dlugi. Stan tych cmentarzy to chilul HaSzem. To naprawde
wspaniale, ze ktos sie tym zainteresowal. Nie dla pieniedzy, ale z
odruchu serca.

Kielce to specyficzne miasto w Polsce. Na pewno wiesz o pogromie
kieleckim. Do tej pory miasto jest antysemickie w duzym stopniu.
Tymczasem znalazla sie grupa mlodziezy, ktora po prostu z odruchu
serca posprzatala tam. Jesli sie nie stanie teraz w ich obronie, to
duza szansa, ze wyrosna na antysemitow. Dana chce im wyslac kipot w
prezencie.

Czy dalabys rade poprosic jakiegos rabina o komentarz? Chcialbym
zamiescic na stronie izrael.org.il komentarz od rabina izraelskiego,
podpisanego nazwiskiem. Nie musi byc dlugi.

תשובה:

אין כל מניעה שמי שאינו יהודי ינקה את בית הקברות, ובלבד שיש לוודאות שאין שם ח”ו קברים פתוחים או עצמות של יהודים שמפוזרים מחמת אי שמירת הבית קברות, במקרה זה יש להזמין אנשי חברה קדישא כדי לטפל בעצמות המתים.

4 תגובות

    עו"ד אולגה דגני:

    שלום, כבוד הרב
    לא ברור לי אם התשובה של כבודו כוללת גם נקיון בית הקברות בשבת, ( ע”י לא יהודים)?

    התייחסות לעניין נקיון בשבת נחוצה, כי Radio Kielce מאשים את הנערים, שפעלו בניגוד להלכה יהודית.

    אודה על ההבהרה והסכמתך לפרסם את תשובתך בצרוף שמך בפורום http://izrael.org.il/ בשפה פולנית

    בתודה ובכבוד רב

    עו”ד אולגה דגני

    רבני בית ההוראה:

    שלום רב!
    אכן התייחסותי היתה רק לעצם נקיון הבית קברות, אולם לא לגבי נקיון ביום השבת, אינני רוצה גם להתייחס לעובדה שרב פלוני או אלמוני פסק את פסקו בנושא כי יתכן שהוא מכיר את המקום היטב ולדעתו במצב הנתון לפניו יש לאסור, אשתדל להתייחס לכללי ההלכה בנידון של עשיית מלאכה של נכרי בעבור יהודים.
    על פי ההלכה היהודית כל דבר שאסור ליהודי לעשות בשבת אסור לו לומר למי שאינו יהודי לעשותו, אפילו לפני שבת אסור לומר לנכרי שיעשה את המלאכה בשבת עצמה, למעט מקרים ספציפים שבהם ניתן להיעזר באינו יהודי, כגון במקום הפסד או במקום מצוה [לפי הגדרת ההלכה בזה לפי הכרעת רב], ולכן אף אם בא אינו יהודי ורוצה לעשות זאת מעצמו כיון שעושה זאת לצורך היהודי צריך לבקש ממנו לחדול ולא לעשות זאת.
    אם בית הקברות מוזנח ואין מישהו אחראי לנקיונו, הרי במקרה זה כיון שהנערים באים מעצמם ועושים נקיון זה אין כל מניעה שהם בעצמם יעשו זאת, כיון שלא נעשה לצורך מישהו מסוים, ולא אמרו להם לעשות זאת, אלא אם כן מדובר על בית קברות שיש לו ממונה מטעם הקהילה האחראי על נקיון בית הקברות שהדבר נעשה בשבילו ולכן יש להורות להם שלהבא לא יעשו זאת ביום שבת.
    אדגיש שיום שבת מתחיל בערבו של יום שישי לאחר ששקעה החמה ומסתיים למחרת לאחר שקיעת החמה וצאת הכוכבים.
    הרב יוסף דוד וינגרטן

    עו"ד אולגה דגני:

    שלום כבודו, תודה רבה, התשובה מלאה ומספקת,
    האם יירשה לפרסם בעתר:
    http://izrael.org.il/
    בתרגום לפולנית?
    עו”ד אולגה דגני

    רבני בית ההוראה:

    כן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *