לתרומות לחץ כאן

כיצד להימנע מלשון הרע ומחלוקת בתהליך ייעוץ זוגי


שלום רב
רציתי לברר מה דעת התורה לגבי מצב שבו זוג רוצים ללכת לייעוץ / טיפול אצל הרב של הבעל או אצל יועץ אחר בנוגע ליחסים ביניהם.
הרי באים וצריכים לספר את הבעיות והחסרונות ולשתף בבעיות שקיימות. מה עושים?
איך מדברים על הבעיות הקיימות כדי לשפר את המצב בלי לפגוע בצד השני ולדבר לשון הרע?

תודה מראש
שבוע טוב

תשובה:

בבואי לענות על שאלה מסוג זה, אני מקדים ואומר שהתשובה היא שלי, כלומר: אני יכול להתייחס לדברים מהמקום שלי כיועץ ומלווה זוגות בעיתות משבר.

כשמגיע זוג גם אם הם נמצאים במשבר עמוק ביניהם ומטיחים בוץ ורפש אחד בשני, אינני מתייחס לדברים צורה הפשטנית של הדברים, ואינני מתייחס לעובדות כמו שהם מוצגות, אלא המטרה שלי להגיע להרגשה הפנימית של כל אחד מבני הזוג הן במניעים להתנהגות כזו או אחרת, והן בפרשנות שנותן כל אחד לפעולותיו ולמעשיו של השני. כל מעשה ופעולה של אדם ניתן לשפוט ולייחס לצד השלילי, וניתן לנסות להבין את האדם הפועל פעולות ומעשים אלו ממקום אחר לחלוטין, להתייחס לנקודה הרגשית המפעילה אותו מבלי לשפוט אותו ולדון אותו על עצם קיום הפעולות והמעשים הללו. כך שבשעה שבני זוג יושבים אצלי ומעלים דברים קשים לא העובדות הן אלו שרלוונטיות ביחס לטיפול, אלא ההרגשות המלוות את בני הזוג בזמן התנהגות כזו או אחרת

כאשר בני זוג מחליטים שהם באמת מעוניינים לשפר ולתקן ולהגיע לחיים מאושרים יותר, הצורה והאופן הו הם יציגו את הדברים כבר לא תהיה ממקום שתוקף את השני אלא מתוך הבעת הקושי של כל אחד מהם מתוך המערכת, דהיינו, מה שנדרש מהם בעצם זה לא לנסות להכפיש את השני כמה שיותר, ומי שמצליח להשחיר יותר את פני השני מרוויח נקודות זכות אצל המטפל, אלא תפקיד כל אחד לספר על הקשיים שלו בתוך כל המכלול של הדברים. בנוסף מתוקף תפקידי בחדר, עלי לדאוג שכיוון השיחה ישמר במקום הזה, ולא לתת לדברים לגלוש לכיוונים לא רצויים שלא יביאו אותנו להתקדמות אלא רק להטחת אשמה.

צריך תמיד לזכור ובפרט כשרוצים לבנות, את מה שכבר כתבתי באחת התשובות באתר בשם מרן הרב שך זצ"ל, גם את האמת אין צורך לתאר בצבעים ניתן לעשות זאת בשחור לבן, דהיינו המטרה היא לבנות אלא שכל אחד מתמודד עם קשיים מול השני, ובכדי להצליח להביע את הכאב ואת הקושי אין צורך להכפיש את השני אלא להביע נכון את מה שהינך מתמודד/ת.

באופן הנ"ל ובצורה הזאת לא רק שאין כאן חשש לשון הרע ומחלוקת, אלא אדרבא מצוה גדולה היא עד למאד, לזכות להיות בית שהשלום בו שהשכינה שרויה בתוכו.

הרב יהודה ליב אוירבך

מנהל ואחראי המוקד הטלפוני של ארגון "בינת הלב",

מפקח ארצי במרכזי הטיפול של "מרכז החינוך"

טל. 02,6587003

נייד. 052,7643333

פקס. 02,6587006

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. מהתשובה הזאת דוקא נהניתי!
    הדברים מוגדרים טוב.
    (מענין מה הדגשת השואל שהוא הולך דוקא לרב שלו… הרב של אשתו לא טוב?…)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל