לתרומות לחץ כאן

חנוכה – הבן הסמוך על שולחן אביו בבית והאבא במלון

שאלה:

שלום הרב!
ההורים שלי נוסעים לבית מלון בחנוכה ולא יהיו בבית. האם אני צריך להדליק בביתי?
הורי צריכים להדליק בבית המלון?
תודה.
אנו נוהגים לפי מרן השו"ע ולפי הרב עובדיה.

תשובה:

שלום וברכה

אתה ודאי מדליק בבית אין לך קשר עם ההדלקה של ההורים במלון, אמנם הם מעיקר הדין לא מחוייבים להדליק במלון כיון שאתה מדליק עבורם בבית, אבל ישמעו את הברכות שם ממישהו אחר. בני אשכנז שנוהגים שכל אחד מדליק ראוי כן להדליק במלון אם זה אפשרי כפי שנבאר.

חנוכה שמח.

מקורות:

במקרה שאתה מדליק על ההורים בבית, למנהג הספרדים אין צורך להדליק במלון, ואף שמי שיש לו חדר מיוחד חייב בדרך כלל להדליק למרות שמדליקים עליו בביתו מפני החשד, בזמנינו שכל אחד מדליק במקום אחר, ובלאו הכי אין רשות להדליק בחדר אין צורך להדליק, אבל יש לשמוע את הברכות ממי שמדליק שלא יזדקקו לברכת הרואה. כך מבואר בשו"ע ומשנה ברורה בסי' תרעז. אולם בני אשכנז שנהגו משום דין מהדרין שכל אחד מדליק בעצמו, גם אכסנאי ידליק, ומכל מקום כיון שמקום האכילה אינו מיוחד לך יתכן שאין טעם להחמיר להדליק שם, ואסביר:

בס' פסקי שמועות הביא בשם הגר”נ קרליץ שהגר בבית מלון בחנוכה ידליק במקום האכילה על פי הרמ”א בסי’ תרע”ז ס”א, ויש שכתבו שאין להדליק במקום האכילה אלא במקום השינה כיון שאין לו קביעות במקום זה, ודומה הדבר למי שאוכל במסעדה שלא יוכל להדליק שם, והרב בן ציון אבא שאול זצ”ל כתב שאף לא יוצאים ידי חובה אם מדליקים במקום האכילה, ולכן לכתחלה יאכל במקום השינה וידליק שם, אך בדיעבד יכול לסמוך על הסוברים שיכול להדליק גם במקום השינה. וכיון שמן הסתם לא מרשים שם להדליק במקום השינה וגם במקום האכילה כנראה שלא אלא רק באזיה מקום בלובי שאינו קשור בודקא להורים, זו בעיה להדליק שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל