לתרומות לחץ כאן

חיוב פרשת זכור מהתורה ומדרבנן

שאלה:

שלום לכם

רציתי לשאול אתכם מי הם הפוסקים שסוברים שקריאת פרשת זכור הוא מדרבנן ואם תוכלו לומר לי איפה זה כתוב אני אשמח

תודה

תשובה:

זכירה בעל פה וביחיד לכל הדעות זה דאורייתא, המחלוקת היא על הקריאה מספר תורה ובעשרה.

מקורות:

על אופן קיום מצות קריאת זכור נחלקו הפוסקים: בס’ האשכול פורים סי’ י כתב שיש לקרוא מספר התורה בדוקא, וכן הובא בלבוש סי’ תרפב, וראה שו”ע שם סעי’ ז ומשנה ברורה שם. אולם, ברמב”ן דברים כה יז נראה שחיוב זה אינו אלא מדרבנן, ומן התורה די בזכירת הדברים בפה אף ללא ספר תורה. כמו כן, ברא”ש ברכות פ”ז סי’ כ כתב שיש לקיים מצוה זו במנין דוקא, וכן הובא בשו”ע סי’ קמו, אולם, בס’ מנחת חינוך כתב שדין זה אינו אלא מדרבנן, ומדאורייתא ניתן לקיים זאת אף ביחידות, וכן הובא במשנה ברורה סי’ תרפה. בקרן אורה בברכות ג ע”א נראה שאף חכמים לא חייבו לעשות זאת בציבור בדוקא. נמצא, שאם אין לך אפשרות למנין, תוכל לקיים זאת ביחידות לדעת הסוברים שזה מועיל, ולכל הפחות מדאורייתא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל