שאלה:
אצל רוב מנין ובנין של אחינו בית ישראל אין כיור בסלון. יוצאים למטבח לאחר קידוש נוטלים ידים וחוזרים לאכול את הסעודה. האם אין בזה משום הפסק או שינוי מקום הן לגבי קידוש במקום סעודה והן לגבי נטילה שלא במקום אכילה? והאם יש הידור שלפחות ראש-המשפחה יכין לעצמו קערה עם ספל כך שיוכל ליטול במקומו מיד לאחר הקידוש ולא יצטרך להסתמך על קולות?
תשובה:
שלום וברכה
למעשה נהגו לסמוך ששינוי מקום מחדר לחדר כאשר היתה דעתו לכך מתחילה אינו נחשב שינוי מקום, בפרט שזה לצורך הסעודה, אבל נכון הדבר שהיו כמה גדולי עולם שנהגו להחמיר בזה, ראה ארחות רבינו חלק א עמ' קיד הנהגת החזון איש ובעל הקהילות יעקב שהביאו קערה עם ספל לשולחן עבורם, וכן בתהילה לדוד סי' רעג סעי' א דן להחמיר בזה. זה אגב חומרא נכונה לא רק מצד דיני קידוש, אלא גם מצד דיני הפסק בין נטילת ידים לברכה, ששינוי המקום יכול להחשב כהפסק, אבל כחומרא בעלמא ואינו חיוב מדינא.
שבוע טוב.