לתרומות לחץ כאן

אכילת צלי בליל הסדר

שאלה:

שלום הרב,
איזו בשר מותר לאכול בסדר פסח?

תשובה:

המנהג שלא לאכול צלי בליל הסדר, אמור לגבי בשר או עוף המבושל ללא מים כלל, ואפילו בסיר [צלי קדר]. כאשר יש רוטב ממים או יין או אפילו ירקות אחרים, קישואים וכדומה – אין איסור. גם מבושל ואחר כך נצלה אסור, מפני מראית העין.

מקורות:

ראה שו"ע ומשנה ברורה סי’ תעו ס”ק א. על מבושל ואחר כך נצלה ראה מגן אברהם שם.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. כל זה אינו מעכב כמובן בקיום מצוות הלילה אלא מנהג ישראל. הגמרא מביא לחד מאן דאמר "אפילו דג וביצה שעליו", כלומר שמועיל דג, אבל הטור בסימן תעב כבר מביא שנהגו לקחת בשר וביצה, ורבינו מנוח פרק ח הלכה א מביא שנהגו בזרוע דוקא, של שה או גדי זכר לבשר פסח, ויש רעיון בזרוע על שם זרוע נטויה, וכן כתבו הלבוש והמטה משה, הפרי מגדים תעג, יז הביא את המנהג לקת זרוע של עוף, ןואמנם תמה עליו שהעיקר בבשר בהמה, אבל מכל מקום הסכים שכל עוד זה זרוע [ולא כנף] זה גם נכון.
    אז כמובן, מי שטבעוני וכל ימיו אינו אוכל בשר עוף, ומשום מה דג הוא כן אוכל, אינני אומר שעשה כאן איסו כמובן, אבל מי שרגיל גם בבשר עוף ודאי לא ישנה ממנהגם של ישראל.

  2. שלום. כתבתם "הפרי מגדים תעג, יז הביא את המנהג לקת זרוע של עוף, ןואמנם תמה עליו שהעיקר בבשר בהמה, אבל מכל מקום הסכים שכל עוד זה זרוע [ולא כנף] זה גם נכון". מה הכוונה לא כנף? הרי אצל עופות וציפורים הכנף היא למעשה הזרוע שלהם. או שהתכוונתם לרגל (פולקע) של עוף?

  3. הכוונה לס"ק ז. למעשה נראה שעיקר כוונתו שאין לעוף בכלל זרוע, ולכן מי שאין לו זרוע יקח חתיכת בשר לא חשוב איזו. אמנם המנהג כן לקחת זרוע של עוף, יש לוקחים פולקע ויש כנף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל