לתרומות לחץ כאן

דוד מים חשמלי על שעון שבת מלפני שבת

שאלה:

שלום,
יש לנו אופציה להדליק את הדוד באמצעות שעון שבת.
האם יש היתר להדליק אותו לפני צאת שבת, על מנת שיהיה מים חמים להתקלח במוצאי שבת?(בדרך כלל, בשביל לקלח את הבנות הקטנות בלי להתעכב יותר מדי).

תשובה:

המיקל לעושת כן בתנאי שמכסה את הכפתורים יש לו על מה לסמוך.

בפשטות, במידה והכפתורים אינם מכוסים, יש בזה איסור שהייה ועל דרך מה שכתב השולחן ערוך סי' שכו סעי' יא:

"מרחץ שסתמו נקביו מע"ש, למוצאי שבת רוחץ בו מיד; אבל אם לא סתמו נקביו אף על פי שמאליו הוחם בשבת, צריך להמתין לערב בכדי שיעשו לפי שאסור לעשות כן, גזירה שמא יחתה בגחלים".

אמנם ראיתי למי שהקשה במה שונה הדבר ממה שאמרו בסי' רנ"ד ברמ"א סעיף ה ובמשנ"ב ס"ק לח שמותר לשים פת שתאפה בתנור למוצ"ש ולא חששו שמא יחתה מכיון שאסור לרדות הפת בשבת. וכתב שם במשנ"ב שבתנורים שלנו שאין איסור רדיה אסור מחשש שמא יחתה. כלומר החשש מחתייה הוא באופן שיש היתר להשתמש בדבר, ממילא כאן במים חמים שאין היתר להשתמש בזה בשבת לכאורה אין חשש מחתייה. אבל אינני בטוח שמכח קושיא זו לבד ניתן להתיר.

מה שנוכל לעשות בצירוף קושיא זו, הוא לכסות היטב את הכפתורים, ולסמוך על הסוברים שבאופן זה הוא כמו טוח בטיט שדינו כגרוף וקטום שאין בו איסור שהייה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מחילה,
    לא מובן,
    מהשאלה נוצר הרושם,
    שהיהודי השואל
    רוצה להזיז את מיקום
    זיזי השעון שבת של הדוד,
    לאחר כניסת השבת,
    ולפני צאת השבת,
    דהיינו במשך השבת.

    1] אם זה כדי
    שהדוד ידלק מיד
    עם הזזת הזיזים המוזזים במשך השבת,
    אז ברור שאסור לחלוטין,
    שהרי זה ממש כמו הדלקה רגילה של הדוד.
    ולא משנה שהדליק אותו באמצעות שעון שבת,
    כי זה לא נחשב שינוי ממשי
    מאופן ההדלקה בימות החול,
    וכי גם הדלקה בשינוי לא הותרה
    בשביל יותר זריזות במוצאי שבת?

    2] אם זה כדי שהדוד הכבוי
    ידלק בעוד מספר דקות/שעות
    מעת הזזת הזיזים המוזזים במשך השבת,
    וזה אומר שהדוד ידלק במשך השבת.
    אז רשום שאסור להקדים שינוי מצב שעון שבת:
    א] אם הוא כבוי,
    ומתוכנן להידלק בשעה מסוימת,
    אסור להקדים את השעה שבה ידלק.
    ב] אם הוא כבר דולק,
    ומתוכנן להיכבות בשעה מסוימת,
    אסור להקדים את השעה שבה יכבה.
    יש סברה שבשבת
    תמיד אסור לשנות שעון שבת,
    גם כאשר רוצה
    המשכת מצב קיים בשעון שבת.
    ויש סברה מקלה
    שבמקום צורך בשעת הדחק,
    יש היתר להמשכת מצב קיים בשעון שבת:
    א] אם הוא כבר דולק,
    מותר לאחר את ההדלקה שלו.
    לשעה מאוחרת יותר.
    ב] אם הוא כבר כבוי
    מותר לאחר את הכבוי,
    לשעה מאוחרת יותר.
    שאלה האם זה מדויק?

    3] אם זה כדי שהדוד
    יתחיל לדלוק במוצאי שבת,
    אסור משום פעולה במכשיר מוקצה,
    וגם משום מכין מקודש לחול?

    4] למה לא:
    מלפני כניסת השבת,
    לכוון את שעון הדוד,
    כך שידלק בשעות הרצויות בשבת,
    ולכסות את כל זיזי ו/או כפתורי שעון הדוד,
    מלפני כניסת השבת,
    ועד מוצאי שבת.
    נכון שאם שעון השבת של הדוד
    מאפשר תכנון רק ל-24 שעות,
    זה אומר שהדוד ידלק גם בשבת,
    ולא יהא מה לקיים עם המים האלו,
    וזה ביזבוז הכסף
    של עלות חימום המים בשבת.
    אולי אפשר להשיג
    שעון של יותר מ-24 שעות.

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל