לתרומות לחץ כאן

תפילין רבינו תם / אמן באמצע התפילה / זמן תפילה

שאלה:

מספר שאלות (למנהג עדות המזרח)

1) האם חובה להניח תפילין של רבינו תם? האם לא יצאתי ידי חובה בתפילין רגילים? ובכלל, מה העניין של תפילין רבינו תם במה הם שונים?
2) האם אומרים את '4 הפרשיות של תפילין' ("וידבר ה' אל מה לאמור קדש לי……כי בחוזק יד הוציאנו ממצרים") בשבתות ובימים טובים, שאין בהם הנחת תפילין?
3)מה אומרים – אם אני בהתחלת תפילת שחרית נניח בקורבנות או בשירי דזימרה(סידור עדות המזרח), (ואמרתי קריאת שמע בזריזות לפני סוף זמן ק"ש בלי תפילין ואז אומר שוב ק"ש עם תפילין) ואני רואה שיש לי זמן מועט עד לתפילת שמונה עשרה ולא אספיק – האם עלי לדלג על כל התפילות כדי להספיק את זמן שחרית – שמונה עשרה והאם עלי לומר שוב את קריאת שמע כשאני מגיע לברכת יוצר המאורות? תמיד אני מסתבך בעניין זה.
4) האם יש לומר פרשת פיטום הקטורת (בשלימותה כמנהג עדות המזרח) בלחש או בקול?
5) בעת הנחת התפילין האם ראוי לעמוד או לשבת והאם יש להשאיר את התפילין של ראש בתוך כיסוי התפילין של בד (מהתיק בד של התפילין) עד לסיום הנחת התפילין של יד ואז להוציא את התפילין של ראש מהתיק ולהניח את של ראש? כך שמעתי שנהוג..
6) האם לפי עדות המזרח יש לענות באמירת קדיש אפילו אם אני נמצא באמצע תפילת שמונה עשרה ולא סיימתי אותה? ומתי כן צריך לענות בקדיש או באמירת קדושה כגון בברכת יותר המאורות או ב "ובא לציון גואל…" ?

תודה וברכה

יעקב

תשובה:

שלום וברכה

1. המחלוקת בין רש"י לרבינו תם היא לגבי סדר הנחת הפרשיות בתוך הבתים. אולם כיון שהלכה היא כמו רש"י, מעיקר הדין אין חובה להניח תפילין רבנו תם. יש שמניחים כדי לצאת ידי שיטת רבינו תם, והרוב שמניחים גם תפילין רבינו תם עושים זאת משום שעל פי קבלה יש בכך ענין גדול, יש תיקון מיוחד לשל רש"י ויש לשל רבינו תם. אבל ודאי אדם יוצא ידי חובתו בשל רש"י בלבד וכך היא ההלכה. קהילות רבות לא מניחים תפילין רבינו תם.

2. לא. אף שאין בכך איסור כמובן.

3. ראשית אם תמיד אתה מסתבך כנראה אתה קם מאוחר מידי וחבל! חשוב לדעת שזמן תפילה הוא מצוה דרבנן כמו עוד הרבה מצוות דרבנן, כמו נר חנוכה למשל או נטילת לולב בחול המועד סוכות! אם הזמן עומד לעבור יש לדלג מיד לברכת יוצר. כמו כן יש לבדוק היטב את הזמן קודם, שלא יווצר מצב שבגלל שאמרת קרבנות אתה מפסיד זמן תפילה או נתקע באמצע ברכות יוצר.

4. איך שנוח לך.

5. מנהג בני אשכנז שההנחה והחליצה תמיד בעמידה, ומנהג בני ספרד שמניחים של יד בישיבה ושל ראש בעמידה, נכון מה שציינת לגבי השארת התפילין של ראש בתיק עד להנחת של יד שלא יהיה מעביר על המצוות. ראה שו"ע סי' כה סעיף יא.

6. אדם שעוסק בתחנונים שבסוף התפילה ועוד לא סיים ועקר רגליו, רשאי לענות על אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמרינן בעלמא ופסוקים קדוש וברוך בקדושה, ואף זאת לאחר שיאמר יהיו לרצון אמרי פי [אעפ"כ זה לא נחשב שסיים תפילתו כיון שבדעתו להוסיף ולומר תחנונים]. אם סיים תחנונים אלא שלא פסע מחמת שעומד מאחוריו אדם שמתפלל, הוא רשאי לענות כל אמן. ראה שו"ע קכב, א. לפני אלוקי נצור כמובן לא עונים כלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום. לגבי שאלה מספר 3 ששאלתי, המצב שלי הוא שאני גר רחוק מהקהילה היהודית כאן, לוקח לי כמעל שעה להגיע לבתי כנסת באיזור הקהילה, אז אני כן קם מוקדם, הבעייה היא שבכל בתי הכנסת השליח ציבור רץ מאד מהר עם התפילה ואפילו אין לי זמן לנשימה אני מרגיש כאילו התפילה היא מרוץ מכוניות ואני לא יכול להתכוון אפילו במילה אחת במהלך התפילה כי תמיד אני מוצא את עצמי מנסה להספיק ולקרוא ולדחוס כמה שיותר מילים וכמה שיותר מהר, וכך אני נאלץ לוותר על הרבה חלקים מהתפילה כדי להספיק ק"ש ותפילת עמידה על הקהל, ואף אם אני מאחר לתפילה אפילו ב5 דקות כבר הגיעו לאמצע התפילה. גם אם אני מתחיל בזמן עם כולם כל השליחי ציבור ממהרים ביותר ובקושי אני יכול לדחוס את המילים. אני לא יודע מה הטעם בתפילה כזאת, איך בכלל הקהל יכול לכוון במילים. זה כמו מכונות לגריסת מילים כמו שיותר מהר. אני בספק גדול אם זה בכלל ייתכן שיש כוונה. כשאני מתפלל ביחידות בבית, אומנם לוקח זמן רב יותר להתפלל ואני בד"כ עומד בזמנים, אבל זה הכל בנחת ואין שעון סטופר שלוחץ אותך להכניס כמה שיותר מילים בבת אחת. שמעתי שמין הדין אין לי מחויבות להתפלל במנין אם אני גר די רחוק מבתי כנסת אך אני יודע את ערך החשיבות של תפילה במנין. אבל אני שואל, האם עדיין עדיף להתפלל במניין ללא שום כוונה במהירות עצומה(מה הטעם בתפילה כזאת?) העיקר להוציא כמה שיותר מילים מהפה או שעדיף ללא מנין, ביחיד בבית עם כוונה והרבה יותר בנחת? וזה העניין שעליו שאלתי אם זה בסדר להשמיט המון קטעים בתפילה ובלבד להספיק ק"ש ושמונה עשרה עם החזן והציבור?

    ובקשר לשאלה 6 לא הבנתי את תשובתך. אני שאלתי האם מותר לי לענות לקדיש אם אני באמצע תפילת שמונה עשרה? על איזה תחנונים כתבת? השאלה שלי פשוטה – האם מותר לי לענות לקדיש באמצע תפילת שמונה עשרה או שאסור? והאם אני צריך לענות לקדושה ביותר המאורות ובבא לציון גואל ובה' מלך ה' מלך..אע"פ שלא הגעתי למקום עדיין בתפילה? תודה

  2. 3. תבוא לפני התפילה ותתפלל בנחת ותצטרף איתם לשמונה עשרה.
    6. אסור לענות באמצע שמונה עשרה שום דבר, כל הדיו הוא רק לגבי אלוקי נצור הנקרא תחנונים.
    לגבי קדושה, ביוצא המאורות אסור ובקדושה דסדרא יש לענות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל