לתרומות לחץ כאן

מה מחייב אותנו לשמור מצוות?

שאלה:

שאלה בענייני אמונה
שלום רב
דיאלוג שהיה לי עם בני בן ה-13 (תמצות של עיקרי הדברים):
הוא שאל – מהיכן אנחנו יודעים שהקב"ה ברא את העולם.
עניתי – כמו שלשולחן יש יצרן ולכל מוצר בעולם כך לכל היקום חייב להיות יצרן וכו'.
המסקנה הייתה שעיקר השאלה רלוונטית לגבי היחס של 'למה זה מחייב אותי' כלומר חיוב קיום התורה בעקבות האמונה שהקב"ה ברא את העולם.
מסקנה נוספת שעלתה היא שישנם דברים שהם מופלאים מאתנו ואין אנו יכולים להבין בהם.
תשובתו הייתה: אולי אכן לא הקב"ה (כלומר מי שציווה לקיים את התורה) ברא את העולם, ובאשר להוכחות שיש על כך (כמו מתן תורה) ניתן לענות שאלו הם דברים המופלאים מאיתנו ואין אנו יכולים להבין בהם…
השאלות באמונה מאוד מטרידות אותו ומקשות עליו לקיים את המצוות וללמוד תורה.
אשמח לתשובה עם מקורות

תשובה:

שלום וברכה

אכן, לא נראה לי נכון לומר שיש דברים מופלאים מאיתנו, זה נכון ביחס להבנת ה"מה" אבל לא ביחס לשאלה ה"האם". כלומר, כאשר נבוא לדון ולהבין את דרכי ה', או את הנהגת ה' ובודאי את עצם מציאותו, אלו דברים המופלאים מאיתנו, אבל כאשר יש לנו שאלה על עצם מציאותו ה' וקיומו או על אמיתות מסירת התורה, זו לא תהיה תשובה עבורנו בשום מצב, נרצה הוכחות.

לגבי הוכחת מציאות ה', אמרת את ההוכחה ברובד הבסיסי, וכמובן יש הרבה מה להעמיק בכך, ביחס לכל טענות האתיאיזם, ככל שיהיו שאלות בתחום זה, יש הרבה מה להשיב ובנקל, אני ממליץ אגב על הספר מלכודת האמת של הרב אשר קושניר, הוא מקיף נושא זה בצורה מיוחדת מאוד, מעמיקה וחד משמעית, ניתן למצוא ברשת.

לגבי השאלה מדוע זה מחייב אותנו, יש כמה נקודות להעמיק בהן, ולכולן יש מקורות במקראות: לפי פשטות המקרא, אנחנו קנויים לקב"ה בקנין עבדים, אני ה' אלוקיכם וכו' ודרשו חז"ל, עבדי הם ולא עבדים לעבדים. ויש בענין זה אגב דגש לפדיון שלנו ממצרים. יתירה מזו, יש בהלכה מושג שנקרא "קנין יצירה", כלומר, כאשר אני יוצר כד, הוא שלי מחמת עצם יצירתו, אף שלא רכשתי אותו בכסף בחנות… אדרבה, אני יצרתי אותו! כך גם אנחנו קנויים לה' יתברך מעצם יצירתנו על ידו, "לכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו", הבריאה כולה נוצרה לכבוד ה', והיא שלו. אם נראה להעמיק בכך עוד, אבל הבן שלך עוד לא בשל לכך, אנחנו מאמינים שהבריאה כולה אינה משהו מוחלטת שנעשה באופן חד פעמי וקיים מעצם מציאותו וקיומו, אלא בכל רגע ורגע הקב"ה בורא הכל כל הזמן מחדש. דומה הדבר לסרט המורכב מרצף של אלפי תמונות שכל אחת עומדת בפני עצמה, ורק מחמת חיבורן והרצתן יחד זה נראה כעולם המתנהל חי הולך בועט וכו'. כך העולם שלנו הקב"ה בורא אותנו ומקיים אותו כל הזמן מאין ליש, ולכן הבריאה כולה אמורה לשמש אותו ולשרתו.

כלל נוסף פילוסופי קצת… יאמר שיש כשל לוגי בעצם השאלה… משום מחוייבות כמו כל כלל מוסרי ערכי אחר, הוא חלק מהבריאה, כלומר האתיקה גם היא מוסר אלוקי שיש לנו מבורא עולם, ואם הוא קבע שאנחנו מחוייבים לשמוע בקולו, הרי שכך הוא הכלל המוסרי המחייב… תעמיק בזה כי זה טיפה מורכב אבל למעשה מאוד פשוט. אדרבה, לגבי כל כללי המוסר האנושיים תמיד תהיה לנו השאלה הפוסט מודרנית "איך נוכל לדעת שכך היא הדרך הנכונה"? קרל מרקס טוען לסוציאליזם ולעומתו הוגי דעות אחרים יטענו לזכותך האם על רכושו ועוד דברים שעשויים להיות הופכיים, ומי צודק? עמים נקרו לגזרים מהשאלה הזו! דוקא מוסר אנושי הוא אמת אבסולוטית המחייבת את אנושות כולה.

כל זה כאמור בנוגע לשאלת המחוייבות, אבל צריך לזכור שמעבר לכך יש את שאלת התכלית, כלומר אם יש בורא לעולם והוא נתן כלית והכל מכוון לחיי העולם הבא ולדבקות בו, מי מפספס את הדבר הזה איבד את כל חייו לנצח ואת כל תכליתם! כך שמעבר לשאלת המחוייבות קיימת שאלת הכדאיות. זה בעצם כמו לשאול מה חייב אותי שלא להתאבד מיד בעומדי על דעתי… זו שאלה שאין טען בכלל לחפש לה תשובה, משום שכל אדם מבין בשכלו האינטואטיבי הטבעי שלהתאבד זו לא אופציה, ולכן מימוש האמת על החיים שלנו היא בהחלט מחוייבות פשוטה טבעית ואנושית!

את השאלה האחרונה לא הבנתי, הוכחות הן הוכחות ולא ניתן לפתור שום דבר בטיעון שהדבר מופלא ממני, כאמור זו שגיאה גדולה ביחס לכל השאלות של "האם…".

ברכה והצלחה ורוב נחת.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. כתבת "השאלות באמונה מאוד מטרידות אותו ומקשות עליו לקיים את המצוות וללמוד תורה."
    לעניות דעתי ומניסיוני הדל זה בדיוק הפוך, בגלל שיש לו קושי לקיים את המצוות וללמוד תורה, יש לו שאלות באמונה.
    אני לא חושב שהוא מחפש תשובות לשאלות ולכן כל מה שתענה לו לא יעזור, הוא מחפש שיהיה לו כיף לקיים תורה ומצוות וברגע שלא כיף לו, הוא מחפש להיפטר מהן.
    אולי כדאי שתתמקד בזה, בכיף וזכות של קיום תורה ומצוות, וממילא השאלות ייעלמו מאליהן.

  2. ליצחק גרבר_ דומני שהרבה פעמים כדבריך אך יש לא מעט אנשים שבאמת יש שאלה שמטרידה אותם ורוצים תשובה, וזה דבר הכי מתבקש וטבעי שאדם יקיים אורח חיים שהוא מאמין בו ולא סתם כי זה קל וכיף אך שקרי וחסר משמעות..

  3. אין חולק על כך שהיהדות בנויה עלך וידעת היום והשבות אל לבבך, כלומר, גם אם אנחנו מאמינים באמונה שלמה, האמונה מעמיקה על ידי שיש תשובות לשאלות שצפות לנו, וזה חשוב. יש ויכוח בין הקדמונים אם להציף שאלות ותשובות, מה שנקרא חקירה, אבל שאלה שצפה חייבת תשובה, גם אם האמונה שלמה.

  4. יהודי: אה"נ, אך שוב לעניות דעתי לפי מה שהוא תיאר – לא נראה לי שזה נובע ממקום של רצון לחקור ולאמת אצלו את היהדות, אלא ממקום של רצון להיפטר מהמצוות כי לא כיף לו, כך שגם אם הוא יצליח להוכיח לו את היהדות "שחור על גבי לבן" מה שנקרא, זה עדיין לא יטפל בבעיה מהשורש והוא ישאר עם אותה בעיה.
    נראה לי שאם הוא יטפל בבעיה הזאת ממילא לא יהיו עוד שאלות, ואם אני צודק, זה יעיד על כך שלא השאלות ואימות היהדות היו בראש מעיניו, אלא ה"כיף" בעבודת ה' שלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל