לתרומות לחץ כאן

גבאי צדקה – מותר לקחת שכר מדמי הצדקה?

שאלה:

שלום וברכה
חבר שלי גבאי של קופת צדקה שכונתית ביחד עם גבאי נוסף
החבר שלי עובד למען גיוס הכספים, הוא רוצה שאני יעזור לו, גם לדבר איתו בענין תוכניות ורעיונות וכיוצ"ב, גם להלחיץ אותו פה ושם, גם ללכת איתו לתורמים פה ושם, והוא מציע לי שאני יקבל 10% מכל התרומות, ובנוסף הוא לוקח 10% מהתרומות, כך שביחד זה 20%, הגבאי השני לא לוקח הוא גם לא כ"כ עובד בגיוס הכספים, השאלה האם זה הגון, אני לא יתעסק בזה בלי מטרת רווח אבל מצד שני אם זה לא הגון וגלאט לגמרי אני לא מעוניין ליטול את הכסף
חשבתי על רעיון, להגיד לחבר שזה מוגדר שהוא מקבל 20% מהתרומות בגין העבודה שלו, והוא מתחייב לתת לי מתוך זה 10% על העזרה שלי, האם זה יותר טוב, או שאין הבדל כל כך?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אני לא רואה הבדל בין שתי האפשרויות, זה סתם משחק מילים.

שני דברים אוכל לומר לך:

1. לקיחת האחוזים אינה יכולה להיות שרירותית, היא צריכה להיות מותאמת להיגיון הכלכלי, כלומר, כמה באמת שווה העבודה והטירחה שלך ואם התשלום סביר ולא מוגזם, וכמה תועלת יש לקופת הצדקה מהשותפות שלך. אם זה לא יכניס סכום משמעותי נוסף, רק יהיה נחמד וקל יותר לחבר שלך שבלאו הכי עובד, אזי אין מקום לכך, אבל אם זה יוסיף סכום משמעותי, בלי זה הוא לא מוכן לעבוד או יעבוד פחות, והשכר הזה הולם את טירחתך ואת התועלת, אז זה בסדר גמור. התפיסה כביכול אפשר לקחת אחוזים גבוהים ללא קשר לשיעור הטירחה היא שגויה, והרחבנו בזה פעמים רבות, ראה למשל כאן באתר.

2. עוד אוכל לומר בבחינת אין מזרזים אלא למזורזין, שהעוסק בצרכי ציבור באמונה ובפרט גבאי צדקה הדואגים לעניי המקום, שכרו הרבה מאוד! וזכות גדולה היא שלא הייתי מוותר עליה בשביל רווח כזה או אחר ככל שזה הזדמן לך. סיפר לי גבאי הצדקה במקומנו, שהוא רואה בביתו ניסים פשוטים כל הזמן שהוא משייך אותם לעיסוקו זה.

ברכה והצלחה מרובה ורוב נחת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל