לתרומות לחץ כאן

גילה שהתפילין פסולות ללא קלף

שאלה:

שלום וברכה.
במקרה מצער מאוד של אדם שגילה לתדהמתו שבתפילין שלו אין קלף!
מה דינו? מה כפרתו?

תשובה:

שלום וברכה

הכאב הוא גדול אבל לא צריך שום כפרה.

כיון שחשבת באותו הזמן שהתפילין כשרות לא עברת על איסור, ודבר זה הוא אונס גמור, ואין צריך על זה אפילו כפרה, ומכיוון שאמרו חז"ל שמי שחשב לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה, ולכן אף שבפועל לא קיימת מצוות תפילין בשנים אלו, אך הקב"ה מחשיב את הרצון למעשה ונחשב כאילו עשית מצווה.

הדבר הזה מלמד אותנו כמה יש להקפיד לקנות רק מאנשים נאמנים ויראי ה', יש כל כך הרבה םפסולים שכלל לא ניתן לגלות אפילו בבדיקה! חשוב מאוד לדעת ממי קונים.

בשורות טובות.

מקורות:

הר צבי סי' ל"ה, וכן יש לומר על פי דברי הפנים מאירות חלק ב' סי' מ"א הובא בפת"ש יו"ד סי' כ"ט סק"א לענין בדיקת י"ח טריפות, שאם לא בדק ונמצא טריפה הוי אונס ואין צריך אפילו כפרה, ולכן הוא הדין אם קנה תפילין כדין ולא היה צריך עדיין לבודקו אינו צריך אפילו כפרה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בהחלט! בתפילין יש הלכה של כתיבה כסדרן – מילה אחרי מילה לפי סדר, כלומר, שאם היה פסול באיזו מילה ובינתיים הסופר המשיך הלאה ואז הוא מגלה את הבעיה ומתקן, התפילין פסולות ולעולם לא תדע זאת.
    יש אופנים שמותר לתקן ויש בזה הלכות רבות, ולכן סופר יכול להורות לעצמו היתר במחשבה שזה בסדר והוא באמת טועה, וצריך הרבה יראת שמים כדי כל דבר לשאול מגיה מומחה.
    לכן תפילין קונים מאדם שיודעים שהוא ראוי לכך.

  2. גם התפילין הכי יפות ומהודרות בעולם, אם הסופר סת"ם לא אמר לשם קדושת תפילין – התפילין פסולות אפילו בדיעבד ואף אחד לעולם לא יוכל לדעת את זה.

  3. בענין זה הסבירות נמוכה כיון שהוא רגיל בכך, אבל העיקרון ברור, אגב גם לגבי הבתים נקב שהיה לפני העיבוד קשה מאוד לזהותו לאחר הריבוע והצביעה.
    אינני אומר שאדם שיש לו תפילין כשרות ונבדקו צריך לחשוש, אלא שכאשר באים לקנות צריך להיות מודעים היטב לכל הדבר הזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל