לתרומות לחץ כאן

הפסד זימון בעשרה מחמת דוחק השעה

שאלה:

נקלעתי לסעודה שלישית בבית כנסת והיה בדעתי להתפלל מעריב בזמן צאת הכוכבים אולם באותו בית כנסת אמרו לי אחרי שכבר נטלתי ידים וברכתי שמאריכים בסעודה שלישית ויתפללו מעריב רק אחרי כשעה השאלה אם אני מחויב להשאר אתם לזימון ב10 או שאני יכול לברך ללא זימון ולהתפלל במנין אחר יותר מוקדם ואת"ל שאני חייב להשאר שם על אף שמתחלה לא התכוונתי להשאר שם זמן רב (ידוע לי תשובת הגרמ"פ לענין זימון בחתונות אולם שם הוא מדבר שחייבים לומר בפה שאיני מעונין להצטרף עמהם לזימון ואני לא אמרתי בפה אלא רק במחשבה) והאם אני יכול לעשות זימון ב3 ולא לחכות לעשות ב10 במקרה הנ"ל?

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה, אותה כוונה כללית שלך אינה נחשבת שלא התכוונת להצטרף, סוף סוף המחשבה שלך כן היתה להצטרף איתם אף שהיא נבעה מאזו טעות לגבי משך הסעודה. ולכן נראה לי ברור שהתחייבת בזימון.

לעצם שאלתך, הפוסקים בסימן קצג [משנה ברורה שם ס"ק טז ולא, סי' ר ס"ק ה ועוד] התירו בשעת הדחק, כאשר יש מצוה דאורייתא עוברת או הפסד ממון או כשמדובר במשהו ממושך מאוד, לעשות זימון בשלושה ולהפסיד את הזימון בעשרה ובשעת הדחק ממש אפילו לברך בלי זימון, השאלה אם במצב שבו היית זה אכן כך, אני מניח שנטלו ידיים לפני השקיעה, צאת השבת הכי מוקדם זה 35 דקות לאחר השקיעה, קודם לכן אין טעם להתפלל, יש דין של תוספת שבת, כלומר מדובר בהמתנה של 20-25 דקות, אם הזמן לחוץ מאוד אפשר לעשות זימון בשלושה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל