לתרומות לחץ כאן

מה זה יצר הטוב ויצר הרע?

שאלה:

שלום וברכה,
כידוע ליהודי יש חלק רוחני שמחולק לשניים. 1. נפש בהמית 2. נשמה.
האם הכח של יצר הרע מגיע מהנפש הבהמית והכח של היצר הטוב מגיע מהנשמה או שיצר הטוב ויצר הרע הם שני כוחות בנפש הבהמית ונשמה זה משהו נפרד לגמרי ?

שאלה נוספת – מה התהליך של השינוי הרוחני שעובר היהודי מאז שמגיע לעולם? כלומר – מה מקורה מבחינה רוחנית בגיל 13 ומה קורה מבחינה רוחנית בגיל 20 ?

תשובה:

שלום וברכה

בחז"ל אנחנו מוצאים התייחסויות שונות לנושא של יצר הטוב ויצר הרע.

יש את הגישה הפשוטה, שלפיה היצר הרע הוא בעצם הכוחות החומריים שבאדם המושכים אותו לחומריות ותאוות, לעצלות וכו', זה נובע מכוחות הגוף שבו שהם עפר מן האדמה, ויש את הנשמה הרוחנית שמושכת את האדם לרוחניות, וכמו שהגוף תאב לגשמיות, הנשמה תאבה לרוחניות. הבעל התניא בביאורו למצות מצה כותב שהכתוב "לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם", מבטא שבלחם יש לנו שני חלקים המשמשים את שני חליו של האדם, הגשמיות שבו משביעה את הגוף, ומוצא פי ה', המאמר שבו נברא הלחם, הרוחניות שבלחם, מחייה את הנשמה [ככל שהאכילה נעשית כראוי ולשם שמים], כלומר האדם מורכב מרוח וגשם וכל אחד מחלקיו מושך אותו לכיוונו, והתפקיד הוא להשליט מוח על הלב.

מלבד זאת מצינו בחז"ל הרבה שיש התייחסות של יצר הטוב ויצר הרע חיצוניים לאדם, יצר הרע שהוא בעצם השטן, המקטרג והמחטיא שנשלח כמלאך לנסות את האדם, ויצר הטוב שהוא מלאך הנכנס בו בגיל מצוות ותפקידו לשומרו ולהטותו לצד הקדושה.

בהגיע האדם לגי מצוות, מלבד מה שנכנס בו יצר הטוב, גם חלקי נשמתו נכנסים בו בשלבים, תחילתם בלידה, ואז בברית המילה, ובבר מצוה ובהגיעו לגיל עשרים. שהרי הנשמה עצמה מחולקת לחמישה חלקים, נפש רוח נשמה חיה ויחידה, אינני רוצה להרחיב בכך כיון שאינני בקי כלל בתורת הסוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל