לתרומות לחץ כאן

איסור ריבית לגבי תשלום נזק במקרה של ספק

שאלה:

שלום כבוד הרב.

לפני כמה שנים, עבדתי באיזה אוכל רחוב בתור משגיח כשרות.
וכדי להתפלל ולהניח תפילין בבוקר במקום העבודה (בחורף, כשזמן תפילת שחרית עוד לא הגיע), הבאתי כסא מתקפל של אמא שלי, בפרט כדי להניח תפילין על דבר נקי (כלומר אותו כסא מתקפל).

ופעם, היה איזה גוי טיפש אחד שכעס עליי כאילו בגלל שהנחתי את הכסא במקום מסויים, ואז הוא שבר אותו.
ומכיוון שלא שילם את הנזק, הייתי צריך לשלם את הנזק לאימא שלי (בתור שואל, שהוא חייב אפילו על גניבה ואבדה, ואפילו על אונס).
ואז, ראיתי באיזה אתר מסחר אלקטרוני שמוכרים כסאות הדומים לאותו כסא שנשבר, אבל היו קטנים יותר.
ולכן, קניתי שלושה כסאות כאלה, כדי להיות בטוח שבזאת אשלם לאמא שלי את הנזק שאותו גוי עשה.

אבל עכשיו, אני חושב עדיין על זה, אני שואל את עצמי אם יש בזה איסור ריבית או לא…
הרי אולי כשנתתי לאמא שלי שלושה כסאות קצת קטנים יותר, במקום כסא אחד שהיה קצת גדול יותר, אולי יש בזה ריבית, כי אולי היה לי לתת רק שני כסאות ולא שלושה…
אבל מצד שני, כל הכוונה שלי הייתה להיות בטוח בלי ספק שאשלם את הנזק שנגרם…

מה הדין?
האם יש בזה איסור ריבית?
ואם התשובה היא כן, מה עליי לעשות?

תודה מראש.
כל טוב.

תשובה:

שלום וברכה,

מדאורייתא איסור ריבית חל רק בהלוואה ומדרבנן גם ריבית במקח אסורה, אבל על תשלומי נזיקין וגזלה אין איסור ריבית. אתה ששאלת כיסא מאמא שלך אתה נחשב שואל ויש לך חיוב של תשלומי נזיקין ואין בכך איסור ריבית.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל