לתרומות לחץ כאן

בירך על מים שהכל – האם פטר פירות וירקות?

שאלה:

אני צמחונית הממעטת מאוד גם בפחמימות וגלוטן, כך שמרבית מזוני הוא פירות, ירקות, קטניות וכ"ו. בנוסף, נמצאת בתזונה של צום לסירוגין כלומר את הארוחה הראשונה שלי לרוב אני אוכלת רק בצהריים מאוחרים/אחה"צ. שתיית מים מהבוקר.
שאלותיי *והן מופנות לגבי מקרה שאני נמצאת באותו התחום/בית:
1. והרי ברכת שהכל (על המים) פוטרת משאר הברכות, אז האם בעצם אני לא מברכת על המזון?
2. חשוב לי מאוד לזכות וכן לברך, אז האם יש דרך לעשות זאת?
כך למשל, האם יציאה לחצר (פרטית ומגודרת) מספיקה כדי שאוכל להיכנס הביתה ולברך? או אולי יציאה קצרה לרחוב שצמוד?
ויותר מזה, האם בכלל מותר לי לצאת באופן "מאולץ" על מנת שאוכל לחזור ובאמת לזכות ולברך?

תשובה:

שלום וברכה

לא מדוייק לומר ששהכל פוטר הכל, כאשר יש ספק זה אכן נכון, אבל כאשר יש לאדם שני מאכלים אחד שהכל והשני העץ או אדמה, עליו לברך על כל אחד את ברכתו הראויה לו. ויש אומרים שאפילו אם יכוין לפטור כיון שהברכה יש לה על מה לחול היא לא חלה על מה שאינו ברכתו הראויה לכתחילה.

יש להתייעץ עם רופא לגבי התזונה הזו!!

מקורות:

משנה ברורה סימן רו ס"ק ז – י

(ז) היו וכו' – דוקא דיעבד אבל לכתחלה לכו"ע אין לכוין להוציא את פה"ע דטוב יותר לברך ברכה המיוחדת לו ובלא"ה יש דעות בסימן רי"א ס"ג די"א דטוב יותר להקדים פרי העץ:

(ח) לפניו – נקט לפניו לרבותא דאפילו היה לפניו פה"ע כשבירך לא נפטר ממילא אא"כ נתכוין בהדיא לפטור אבל באמת היכי דנתכוין בהדיא לפטרו מהני אפילו לא היו לפניו פרי העץ כשבירך:

(ט) פרי האדמה ופה"ע – וכן אם היה לפניו דבר שברכתו שהכל ודבר שברכתו פה"א ונתכוין בשהכל לפטור גם המין השני יצא בדיעבד:

(י) יצא – ועיין בשע"ת דיש חולקין ע"ז וס"ל שאפילו נתכוין לפטור את פה"ע המונח לפניו לא יצא וצריך לחזור ולברך בורא פרי העץ וברכת בורא פה"א לא היתה לבטלה דנתקיימה על פרי האדמה לבד ומ"מ מסיק דבדיעבד אין לחזור ולברך וכדעת השו"ע דספק ברכות להקל ויותר טוב להיות נמלך שלא לאכול מיד הפרי העץ אלא לאחר זמן ויחזור ויברך עליהן: 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל