לתרומות לחץ כאן

חיוב ברכות השחר לאבל לאחר הקבורה

שאלה:

האם יש חיוב על האבל לאחר הקבורה לומר ברכות השחר ולכאורה אם יש חיוב בברכות השחר אז גם שאר חלקי התפילה היינו לומר ג"כ פסוד"ז מברוך שאמר עד ברכת ישתבח ונאמר דלא פטור אלא מקריאת שמע משום שפטור מהנחת תפילין ולא יהא כמעיד עדות שקר.

תשובה:

אם עדיין לא עבר זמן מצוות אלו ודאי הוא חייב בהן, וודאי הוא חייב בקריאת שמע ואין לזה קשר עם מצות התפילין, הנושא של עדות שקר הוא רק שלכתחילה יש לומר כשהתפילין עליו, אבל לא לבטל מצות עשה מהתורה חלילה. ואגב, אדם שרואה שעוד מעט חולף זמן קריאת שמע ולא יספיק להניח תפילין יקרא בלי תפילין, זה דין פשוט.

מקורות:

בביאור הלכה שם (ד"ה כל הברכות) ציין לדברי דרך החיים (להחוו"ד), שפירש בשיטת המג"א (סי' עא ס"ק א), שזמן ברכות השחר אינו אלא עד ד' שעות, שעל כן כתב שאם היתה הקבורה אחרי זמן זה לא יברך. ויעויי"ש שכתב דזה אינו, ודברי המגן אברהם אלו אמורים רק באונן שבמשך  אותם ד' שעות היה פטור מן הברכות לגמרי, ולפי שהאונן פטור מן התפילה והברכות, וסבר המגן אברהם כי מה שאמרו שזמן ברכות השחר הוא עד חצות היום, זהו רק למי שכבר נתחייב באמירתן בזמנן ונתאחר ולא אמרן, אבל אונן שהיה פטור מהן בעיקר זמנן אין לו לאומרן אחר ד' שעות. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל