לתרומות לחץ כאן

השבת אבידה בפינוי חפצים מהדירה

שאלה:

ראובן היה לו דירה שקיבל בירושה, ומכר את הדירה לשמעון, בשטר מכירה כתוב, שעל שמעון מוטל לפנות כל הדירה הספרים הריהוט וכו', אבל עד יום שישי פרשת וארא עדיין שייכים כל החפצים לראובן, ומיום שישי וארא ואילך שייכים הכל לשמעון, ויעשה בה כמו שרוצה.
ביום ב' וארא נכנס ראובן לתוך הדירה לבדוק אם יש שם משהו חשוב, וראה שאין כלום מעניין, ויצא, בלילה הגיע לשטיבל וניגש ללוי ואמר לו, הנה יש לי עוד כמה ימים להוציא חפצים, וממילא נתן לו המפתח שיבדוק אם ימצא משהו, מותר לו לקחת הכל…., לוי שהיה אברך מוכשר נכנס לתוך לדירה וחיפש בכל החורין וסדקין, ומצא מציאות גדולות מאד ספרים וכתבי ידות יקרים, לוי השתומם כשעה חדא.
התקשר לוי לראובן ושאל אותו, האם באמת מותר לי לקחת הכל?? אמר לו ראובן כן כן, אבל כמובן אם תמצא משהו מיוחד תאמר לי….
עדיין לא אמר לוי כלום לראובן, והשאלה היא למי שייכים חפצים אלו?
בינתיים עבר כבר יום ו' וארא, ושמעון לקח כל החפצים וזרקם לאשפה והספרים לגניזה, האם נתייאש ראובן מהכל ונתנם במתנה ללוי ולוי זכה?
אולי דינו כאשפה העשויה לפנות, או כחבית המתבקע העומד לאיבוד מיידי, ואולי אפילו מציל מזוטו של ים. כי ראובן לא חזר לבדיקה חוזרת, והמפתח עדיין ביד לוי, עד היום הזה.
יישר כח

תשובה:

שלום וברכה,

לוי היה חייב להודיע לראובן שיש חפצים יקרי ערך שהשאיר בדירה, ומה שהסכים לתת או להשליך לאשפה זה נתינה בטעות שאינה מתנה. ואם לוי היה לוקח את החפצים מהדירה היה חייב להחזירם לראובן.

אחרי ששמעון השליך הכל לאשפה ולא ידע שיש שם חפצים יקרי ערך, מותר ללוי לקחת את החפצים מתוך האשפה, מאחר וכאשר זה מונח בתוך האשפה זה מוגדר כאבוד ממנו ומכל אדם, כיון שאין סיכוי שזה יינצל, אבל לוי שלא מסר את המידע לראובן עובר באיסור של "לא תוכל להתעלם".

בהצלחה.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל