לתרומות לחץ כאן

סגירת רמפה בשבת – אוהל

שאלה:

אקווה שאוכל להסביר את השאלה הקצת מורכבת.
בונים רמפה לבעלי מוגבלות שיוכלו לעלות על הבימה לקריאת התורה. החלק האחרון של הרמפה הינו משטח שמחבר בין ה'רמפה' לבימה ועולה על גרם המדרגות. משני צידי המדרגות יש קיר. נמצא שהמשטח נהיה 'אהל' על אויר יותר הרבה יותר מטפח כאשר ישנה ארבע קירות לאויר הזה. ברור שאין כאן כוונה לאהל, וגם אין דרך להשתמש מתחת האוהל כאשר המשטח עליו. האם יש בעיה להניח את המשטח בשבת מדין אוהל? והאם יש נפק"מ אם זה על ידי גוי או יהודי?

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך נסמכת על דברי הט"ז (שטו, ד) שסבר שכאשר יש ארבע דפנות אסור לבהניח עליהם גג גם כאשר אינו צרך את האויר שתחתיהם. אמנם, מלבד זאת שהאליה רבה והגר"ז חולקים על הט"ז כמובא במשנה ברורה, וכדבריהם פסק החזון איש סימן נב. עוד חידש המשנה ברורה שדין אמור רק כאשר אתה מציב גם את הדפנות, אבל אם קבועות שם תמיד ואתה רק מניח את הגג וא"צ באויר שתחתיהם, מותר. לכן, אם יש גוי זמין שיעשה זאת מה טוב, אבל גם אם אין יש להקל על פי סברת המשנה ברורה זו, לסגור את הרמפה הזו בשבת, או אם אפשר לעשות זאת בשינוי.

מקורות:

משנה ברורה סימן שטו ס"ק כב

(כב) דפני התיבה – כתב הט"ז דאף דבטור איתא ד' דפין מחוברין לאו דוקא הוא דבמטה שדרך להשתמש באוירה מתחת בהנחת מנעלים וכיו"ב אסור אפילו כשיש לה רק שני דפין משני צדדין המגיעין לארץ דבשתים לבד חשיב אהל עם מחיצות וכדלקמיה בס"ו לענין חביות וכ"כ ש"א אבל בשלחן דמתיר השו"ע הוא אפילו כשיש לו מעט מחיצות ואינו אסור אלא כשיש לו ד' דפין מכל הצדדין כמו תיבה דאז חשיב אהל בהנחת הדף מלמעלה משום דבלא"ה סתמו אינו עומד להשתמש באוירו [וכשאינו משתמש באוירו לא חשיב אהל וכדלקמיה בס"ז] וע"כ צריך שיהיה לו ד' דפין מכל הצדדין כמו תיבה דאז ראוי להשתמש באוירו ויש מאחרונים שמצדדין להקל בהשלחן להניח עליו הדף מלמעלה אפילו כשיש לו ד' מחיצות מכל צד דמסתמא א"צ לאויר שתחתיו אם לא שדרכו להשתמש שם אך לשון השו"ע שכתב וכן רגלי השלחן משמע דבשלחן אם היו מחיצות היה ג"כ צריך להחמיר וע"כ נכון בודאי לחוש לדברי הט"ז לאחוז הדף באויר ויכניסו תחתיו הרגלים ומשמע מדברי הפמ"ג דכל זה דוקא כשמטלטל הרגלים ממקום למקום כדי להניח עליהם הדף שלמעלה דאז נחשב כשמעמידן לצורך זה כאלו התחיל בעשיית האהל אבל אם עומדין במקום אחד אפילו להט"ז מותר להניח עליהם הדף אף שלהרגלים יש להם מחיצות מכל צד וכמו שכתבנו לעיל בסקי"ז ובסקי"ח גבי מטה: 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל