לתרומות לחץ כאן

משחקי הרכבה בשבת / אוהל במשחק מגנטים

שאלה:

משחק חוליות ארוך שבתוכו יש חוט מתכת ומקפלים אותו והוא נשאר באותה צורה האם מותר בשבת
שאלה שנייה:
הילדים בונים בית במשחק מגנטים שצורתו דפנות וגג, (המגנטים מרובעים בגודל 8 ס"מ בערך), וכן הם מכניסים לחלל שנוצר חיות, האם יש דין בניית אוהל במשחק?

תשובה:

שלום וברכה

1. לגבי משחקי ילדים שיש בהם הרכבה כמו לגו או מה שהזכרת, כר נקבע שכיון שזה עתיד להפתח ולסגור באותו היום וזה הכל רק משחק, אין להחמיר בזה לילדים ולא צריך למחות בידם, אבל אדם מבוגר לא יבנה בלגו או באותו חוט ברזל בשבת.

2. בהחלט יש חשש אוהל גם במשחקים, ואין ליצור חלל כזה שתכליתו להכניס לתוכו חיות משחק וכדומה. השאלה אם יש שם בכלל אוהל בדרך כלל המגנטים הללו חלולים מכל הצדדים.

מקורות:

1. בנוגע למשחקי הרכבה יש דעות חלוקות: מעיקר הדין נראה שכיון שהם עשויים לפירוק מידי אין בכך כל איסור, וזאת על פי מה שכתב בשו"ע הרב סי' שיג סעי' כא לגבי כלי שעשוי לפירוק באותו יום. טעם נוסף נראה לומר בזה לקולא, שכן אבני המשחק כל אחד מהם הוא כלי בפני עצמו שדרך השימוש בו הוא לצורך הרכבה, כך שההרכבה אינה נחשבת בנין הכלי אלא שימוש בו [כך שגם לדעת החזון איש בסי' נ ס"ק ט החולק על השולחן ערוך הרב נראה להקל בנידון דידן], וכן הוראת רבים מפוסקי זמנינו. אולם, בס' ארחות שבת עמ' רפח הביאו בשם הגרי"ש אלישיב שהחמיר בזה בדבר שיש בו הרכבה מהודקת. סברא מחודשת הובאה לחומרא בזה בס' שולחן שלמה מהגרש"ז אויערבך, שמה שהתירו כשדעתו לפרק בו ביום, הוא רק כאשר מדובר באותו בנין עצמו, כמו פקק של בקבוק, אבל כאן הרי כל פעם בונים משהו אחר, ממילא כל בנין הוא משהו בפני עצמו שאין לו קשר עם בנין קודם או עתידי ויש להחמיר.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל