לתרומות לחץ כאן

ניתוח גופת האזרח שנהרג על ידי חייל

שאלה:

לאחרונה, בהסכמת משפחתו של יובל דורון קסטלמן האזרח שנהרג בשוגג על ידי חייל ישראלי לאחר שניטרל את הפיגוע בכניסה לירושלים, בוצעה הוצאת גופתו מהקבר לצורך בדיקה האם הקליעים שבגופו היו של רובה המחבל או של רובה החייל, ועשו זאת על מנת להוציא את הדין לאשורה אם לחייב את החייל במשפט בהרג בשוגג או לזכותו. ונמצא שאכן הוא מת מקליעי החייל. השאלה האם הלכתית היה מותר להוציאו מקברו ולנתחו לצורך סיבה זו?

תשובה:

שלום וברכה

ניסיתי לברר מעט בשל מה הצורך הגדול להוציאו מקברו. לא הצלחתי.

לפי מה שאני מבין הצורך הוא פשוט כדי שניתן יהיה להפליל את החייל היורה, בעיני צורך זה אינו מצדיק כלל ניוול המת, הרי ברור לכל שלא מדובר באדם שבא חלילה במטרה להרוג, או שעשה זאת מתוך רצון להרוג יהודי חלילה וחלילה, יכול להיות שנהג בחוסר זהירות מספקת, או שהיה בסוג של הלם שמנע ממנו יכולת לשיקול דעת מספק, אם ישללו ממנו את הרשיון לנשק, ויבטלו את גיוסו לצה"ל, לא יוכל לבוא ממנו שום נזק, הוא יהודי טוב שרצה לעשות טוב. ולכן אינני רואה שום סיבה הלכתית שתתיר לנוול את המת כדי להרשיעו.

במקרה ההפוך, שהוא בעצם מורשע ועתיד לסבול מאסר ממושך, והוצאת המת מקברו היא כדי לזכותו, זו כבר שאלה גדולה שיש להביאה בפני גדולי פסיקה. אבל אני מבין שזה לא המקרה.

בשורות טובות ישועות ונחמות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל