לתרומות לחץ כאן

בצל שטוגן בסיר בשרי לאוכלו לאחר חלב / להמתין לאחריו / נטחן בבלנדר פרווה

שאלה:

טיגנתי בצל בסיר בשרי שאינו בן יומו ועליו הוספתי מים וירקות ועשיתי מרק
א.האם מותר לאוכלו בתוך ארוחה חלבית ואם אסור האם יכול לאוכלו בתחילת הסעודה ורק אח"כ חלב ואם זה מותר האם צריך קינוח והדחה. ומה הדין לאוכלו אחרי החלבי(גבינה צהובה למחמירים 6 שעות)?
ב.את כל הירקות הנ"ל(עם הבצל בפנים) ריסקתי בבלנדר פרווה האם הוא נהיה בשרי?

תשובה:

אין לאכול יחד עם חלבי אבל אין חובת המתנה לאחריו כלל. ראה הגה' רעק"א סי' פט על דברי הש"ך ס"ק יט.

יש שהחמירו בבצל שנחתך בסכין חלבי, שלא לאוכלו בתוך שש שעות לבשרי, אולם כיון שרבים חולקים ומתירים, לענין החומרא של גבינה צהובה נראה שזו כבר חומרא יתירה. ראה פרי מגדים תצד א"א ס"ק ו, וראה בדרכי תשובה פט, מב דעת המקילים, וראה קצוש"ע פויפר עמ' פד בשם הגרי"ש אלישיב להקל, ולכן להחמיר בכך לאחר גבינה צהובה נראה בעיני חומרא יתירה.

לגבי כל הירקות הנ"ל אם היה חם בבלנדר נחלקו הדעות, ןלמעשה יש להקל שהוא עדיין פרווה, בדיעבד גם אם שמו את הירקות כאשר הם חמים יש להקל שהבלנדר עדיין פרווה, הפוסקים נחלקו כידוע בבצל בשרי שנטחן בבלנדר פרווה, המגן אברהם ואבן העוזר והמחמיר להגעיל את הסכין תבוא עליו הברכה. והיינו, כי דעת המגן אברהם סי’ תנא ס”ק ל שכאשר חותכים בצל חריף הבצל לא רק מושך טעם מהסכין אלא גם מבליע בו מטעמו, וממילא הוא נהיה כדין הבצל, אולם, האבן העוזר חולק וסובר שהוא רק בולע ולא מבליע, וכדבריו פסק בשו”ת מהרש”ג ח”ג סי’ לט. לכתחילה יש לחשוש לדעת המג”א ולהגעיל את הבלנדר, אבל מעיקר הדין מותר.

זה הכל שם שנעשתה טחינה או טיגון ממש בכלי מהמין השני או הפרווה, כאן זה רק כלי שני [אין משמעות לטחינה עצמה כי זה מעורב בעוד ירקות וגם כבר לא חריף], ואפילו אם מדובר בגוש, הרי גוש הוא רק חומרא, לכן ודאי יש לסמוך על אבן העוזר והמעבד מזון פרווה לגמרי לכתחילה.

ברכה והצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל