לתרומות לחץ כאן

גיוס בשבת – מה מותר לקחת? / התנהלות בשבת בשטח – מעין שבע / שינוי מקום בקידוש

שאלה:

שלום הרב,
אנחנו קבוצה של חיילים דתיים שנמצאים כרגע בעוטף.
היו לנו כמה שאלות שנתעוררו לנו בעקבות המצב.
נשמח גם למקורות במידת האפשר. אני מתנצל מראש שיש הרבה שאלות ושלא חילקתים כראוי.

במידה ואני בבית ומתריעים לי בשבת שיתכן שנוקפץ ושעלי להכין תיק, מה מותר לי לשים בו?

יש לנו גזיבו בתור בית כנסת, והשגנו גם ספר תורה שמונח בארון.
מסביב לגזיבו שמנו עירוב (חוט פשוט).

האם יש לזה דין של בית כנסת לעניין קדושה? ואם כן, האם רק הגזיבו, או כל מה שנמצא בשטח העירוב?

האם אומרים ברכת מעין שבע?

על הארון, האם מותר להניח ספרים? תפילין? טלית? ואם הספר תורה אינו נמצא בארון? (יצויין שהארון לא נעשה בשביל הספר תורה, הוא היה ארון ספרים שהוציאו ממנו את המדפים כדי שיוכל לאחסן את הספר תורה)

יש לנו עוקב מים שנמצא במרחק כמה מטרים מהגזיבו
בשבת שמנו את כל כל האוכל בבית כנסת, ועשינו שם קידוש.
רצינו אח"כ לעשות סעודה, ונסתפקנו האם מותר לנו ללכת לעוקב מים וליטול ידיים, או שזה שינוי מקום (לעניין קידוש במקום סעודה) ושעדיף שנאכל מזונות? (יצויין שניתן לראות את העוקב מים מהגזיבו)

מה הדין אם באמצע שמונה עשרה יש צבע אדום, ואנו רצים למחסה ושוכבים על הריצפה, ואנחנו יודעים שזה ייקח הרבה זמן (יותר מכדי להתחיל ולסיים את כל התפילה), האם עדיף להתפלל שלא מעומד? ואם המחסה הוא במרחק ניכר, ובזמן של הקימה עד שנחזור לבית כנסת כבר יעבור כמות הזמן, האם להמשיך במקום החדש (איפה שהמחסה)? ואם כן, אז אפשר לעשות חזרת הש"ץ בכה"ג?
האם יש דין אחר אם האדם מפסיק בדיבור וצועק לכולם "צבע אדום"?

שוב סליחה על השאלות הרבות

תשובה:

שלום וברכה

ראשית ברכותינו ותפילתנו להצלחתכם ולשובכם הביתה לשלום ללא פגע! ה' ישמור צאתכם ובואכם.

1. את התיק מכינים לפני שבת על כל צרה שלא תבוא, ניתן לשים בו את כל מה שנדרש לכם ללחימה מיטבית מתוך רוגע נפשי ופיזי, ויש סיכוי שלא תוכלו לקבלו לאחר השבת. באם אתם מצויים בבסיס שניתן להשאיר בו חפצים, יש לקחת את זה בחשבון כאשר יוצאים לשבת חופשה, כדי למעט ככל הניתן  בטלטול מוקצה ואיסור תחומין. כאשר יש לך בתיק חפצי מוקצה וחפצים מותרים הוא נחשב בסיס לדבר האסור והמותר והטלטול נחשב טלטול מן הצד.

2. אף שאין למקום דין בית כנסת, כיון שהוא מיוחד לתפילה לכמה ימים ויש לכם שם ספר תורה, יש לומר ברכת מעין שבע, ראה משנה ברורה רסח, כד.

3. הארון אינו מיוחד לספר תורה ומותר להניח עליו סידורים וטליתות.

4. כיון שהייתם במקום מוקף מחיצות ולא בגן גדול וכדומה, לכאורה יש בזה שינוי מקום, אלא שאם עושים תורנות "הניח מקצת חברים", לכאורה זה מועיל, וראה עוד כאן.

5. לכאורה, אף שלכתחילה בגמר האונס יש לחזור למקום בו התחיל תפילתו, כאן שזה יגרום לביטול התפילה לגמרי ולחזרתה מתחילה, יש להמשיך את התפילה במקום המחסה, כמובן רק אם זה אפשרי להתפלל במנוחת הנפש ובכוונה שאם לא כן, זה עדיין בכלל האונס. אותו אדם שהפסיק בדיבור, גם אם לא שהו כדי לגמור את כולה וכאמור, עליו לחזור לראש הברכה שאחז בה, ראה משנה ברורה קד, כה. עם החזרת הש"ץ ימתינו לרגיעה.

בשורות טובות וישועות מקיפות.

הצטרף לדיון

6 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל