לתרומות לחץ כאן

בל תשחית – יצירות אומנות מכלים שלא ניתן להכשירם

שאלה:

כלים שאי אפשר להכשיר מכיוון שצריך ליבון חמור והם ייהרסו או מסיבות אחרות – אם במילא הטעם פגום, למה אי אפשר לעשות איזה טקס כמו לצבוע את הכלי בצבע אדום בוהק, לחרוט בו מגן דוד או דבר דומה אחר ולהשתמש בו? האם הבל תשחית של לזרוק כלים שיכולים גם לעלות הרבה כסף לא גובר על העניין שצריך לזרוק רק בגלל שיש חשש שלפי דעתי רחוק שאולי ישתמשו בכלים לא כשרים? תודה רבה

תשובה:

אם יש לך ידע ואפשרות וחשק לעשות בכלים הללו חפצי נוי באופן שלא ישתמשו בהם, כפי שהסברת יפה, אז אדרבה, אבל אין חיוב לטרוח ולעשות למי שזה לא ווה לו ואין לו רצון כזה. בל תשחית תלוי גם ברמת ההשקעה הנדרשת כדי שלא לזרוק את הכלי.

שאלה זו אגב מצויה מאוד בשמחות חתונה בר מצוה וכדומה, שנשאר אוכל שאין מה לעשות איתו, אתה יכול תיאורטית לחפש עניים ולתת להם או לשאול שכנים וכו', אבל השווי שלהם לפעמים לא שווה את כל הטירחה הגדולה הזו, או שאתה בעל אולם ואין לך יכולת כל יום לרדוף אחרי מישהו שיקח את זה, במקרה זכה זה לא נחשב בל תשחית ומותר לזרוק, כפי שהורה הגרי"ש אלישיב בענין זה ועוד פוסקים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא מובן איך הנידון מתחיל, כמדומני שאחד מהיסודות שנלמדים מדברי האחרונים על סימן קעא שכל שיש חשש או אפילו חומרה ואדם זורק כדי לא להכנס הלכתית למקום לא רצוי,אין בזה שרך של בל תשחית.
    אני טועה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל