לתרומות לחץ כאן

בקשת מחילה על איחור בתשלום או בגזל

שאלה:

האם צריך לבקש סליחה כשמחזירים חוב באיחור גדול? או כשמחזירה הלוואה שלוויתי בלי רשות למשל ממוסד ציבורי?

תשובה:

אם מחזיר חוב באיחור לא חייב לבקש מחילה על האיחור, אולם ראוי לבקש מחילה על כך שנהג שלא כדין ואיחר את מועד הפירעון

אבל אם לקח הלוואה ללא רשות הרי זה גזל וחייב לבקש מחילה בעת השבת הגזל.  

בהצלחה.

מקורות:

הרמב"ם בהלכות תשובה פ"ב ה"ט כתב "אבל עבירות שבין אדם לחבירו כגון החובל את חבירו או המקלל חבירו או גוזלו וכיוצא בהן אינו נמחל לו לעולם עד שיתן לחבירו מה שהוא חייב לו וירצהו, אף על פי שהחזיר לו ממון שהוא חייב לו צריך לרצותו ולשאול ממנו שימחול לו". מאידך הרמב"ם בהלכות חובל ומזיק פרק ה הלכה ט כתב "אינו דומה מזיק חבירו בגופו למזיק ממונו, שהמזיק ממון חבירו כיון ששלם מה שהוא חייב לשלם נתכפר לו אבל חובל בחבירו אף על פי שנתן לו חמשה דברים אין מתכפר לו ואפילו הקריב כל אילי נביות אין מתכפר לו ולא נמחל עונו עד שיבקש מן הנחבל וימחול לו". 

וקשה שבהלכות תשובה כתב הרמב"ם שתריך לבקש מחילה על גנבה ואילו בהלכות חובל ומזיק כתב הרמב"ם שאם הזיק ממונו יוצא ידי חובה במה שמשלם לו את חובו. תירץ על כך הלחם משנה, שבגזל כיון שנהנה מממון חברו ונהנה מהעברה שגזל, וגם ציער לחברו הרבה שגזלו, חייב לבקש ממנו מחילה, אולם בגזל שלא נהנה המזיק מהגזל, די במה שישלם לו את הנזק. ולפ"ז באיחור בתשלום לא נהנה מממון חברו שלא כדין אלא שאיחר לשלם לו את החוב שחייב לו, ולכן די שישלם לו את החוב. אבל בגזל חייב להשיב את הגזל ולבקש ממנו מחילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל