שאלה:
שלום כבוד הרב. יש לי שאלה שנורא מציקה לי. בעלי אומר שאסור מגבונים בשבת ושאני הראה לו הhתרים. יש לי תינוקת קטנה ומגעיל אותי לנגב לה בטישו וגם הנייר גורם אחר כך לעור אדום אצל תינוקות. מה הבעיה בשימוש במגבון בשבת לתינוקות אם זה ממש מפריע לי לנקות לה עם נייר.
ואני לא מבינה את ההבדל בין תרסיס ואחר כך לנגב בטישו זה נראת לי אותה מלאכה.
האם יש היתר לאנשים שזה נורא מגעיל אותם? ומה ההבדל בין טישו עם תרסיס שעושה אותה עבודה בארך?
הייתי רוצה למצוא vיתר של רב אשכנזי.
חייבת לציין שזה נורא מפריע לי לנגב לה בנייר
תשובה:
ההבדל הוא מאוד משמעותי, כאשר את משתמשת במגבון לח, יש לך צורך בסחיטתו, הנוזל המנקה – החומר הפעיל, ספוג בו, ואת רוצה לסחוט כדי לנגב. כאשר את משתמשת בתרסיס הנייר מבחינתך אכן אמור להיות יבש, הנוזל המנקה כבר נמצא על הגוף. הרב נויבירט בעל שמירת שבת כהלכתה התיר בזמנו במגבוני נייר שאינם בד, אני לא יודע אם ניתן למצוא כאלו כיום, כמו כן רבים חולקים על היתר זה. הנושא מבואר בהרחבה בחלק הבירורים שבסוף ספר ארחות שבת.
יש שכתבו שאם מקנחים את התינוק בנחת בלי ללחוץ, אזי השימוש הוא רק במה שעל המגבון ולא במה שספוג בו, לפי דעתי מי שאומר כך לא קינח מעולם תינוק… אין אפשר שלא לקנח בחוזק ואינני יודע לקבוע כמה נוזל האדם צריך ואם אינו צריך מה שספוג, אני די שמוכנע שכן צריך.
ברכה והצלחה רוב נחת.
במחילה כבוד הרב,הרב אשר וויס במפורש מתיר שימוש במגבונים בשבת גם אלה מבד אלא אם כן אתה סוחט אותם לצורך המים שלהם.
ומסברא זה גם מאוד מובן.אין שום עניין שהמים יצאו מהמגבון.להיפך,אם הם יצאו אני יצטרך אחכ לנגב את העור מהמים שנשארו עליו
ברור שיש ענין שיסחטו, אם יהיו בלועים במה הם יסייעו לנקיון התינוק, אני צריך את הלחות.
יש את הבד ויש את המים שספוגים בו.הרב טוען שסוחטים את המים מהמגבון ואז אפשר לנגב עם הבד שנשאר יבש(יחסית) את המים המלוכלכים.
אני טוען,המים נשארים תמיד בבד והבד הרטוב מנקה את עורו של התינוק.בלי לסחוט אותם ולא מעניין אותי שיסחטו .אני צריך בד לח לנגב
בד לח מנקה בגלל שלחותו מתמזגת עם הדבר המתנקה.
מתמזגת בבד.לא מחוץ לבד
לדעתי לא כך, אבל נראה שהבנו אחד את השני וכל אחד יעשה בזה כהוראת רבו.
השאר תגובה