לתרומות לחץ כאן

שחרית מקוצרת

שאלה:

שלום הרב,

אחרי לילה ללא שינה החלטתי להמשיך להיות ער ולהתפלל שחרית באפיסת כוחות.

התפללתי רק:
דזמרא: ברוך שאמר, מזמור לתודה, הפסוקים שאחרי הכולל "והוא רחום", אשרי, חמש מזמורי הללויה וישתבח.
ברכות קריאת שמע וקריאת שמע.
עמידה (ללא תחנון).
אשרי, למנצח, ובא לציון ועלינו לשבח.
האם זה בסדר כבדיעבד?

תודה רבה, ושבת שלום

תשובה:

שלום וברכה

יצאת ידי חובה ב"ה, כמובן לכתחילה אין לדלג בתפילה. דיני הדילוג נאמרו בעיקר כדי להרויח תפילה במנין כאשר זו האפשרות היחידה, אבל אם אם זה מה שיכולת לעשות זה בסדר. תשלים את שיר של יום ופיטום הקטורת שזה אפשר להשלים במנחה בדיעבד כמו שעושים בתשעה באב.

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני מעתיק לך מלשון השולחן ערוך אורח חיים הלכות נשיאת כפים ונפילת אפים סימן קלד סעיף א
    נוהגין להרבות בתחנונים בשני ובחמישי, ואומרים) (טור): והוא רחום, ואומרים אותו בקול רם; ואם לא אמרו מעומד, עובר על התקנה ונקרא פורץ גדר.
    משנה ברורה סימן קלד ס"ק ג
    (ג) ונקרא פורץ גדר – י"א דלא מקרי פורץ גדר אלא אם לא אמרו כלל אבל אם אמרו שלא בעמידה לא הוי בכלל פורץ גדר:
    לסיכום, אי אמירת התחנון הארוך בשני וחמישי השו"ע ראה בחומרה רבה, על פורץ גדר נאמרו דברים חמורים, כדאי לעוררו על כך, כמובן בנעימות…
    רוב נחת.

  2. הבעיה יותר זה הגבאים, יש מצב שהרב יכתוב משהו לגבאים ואשלח להם בכדי שיראו וישתכנעו שחייב לעשות תחנון ארוך בשני וחמישי?

  3. אין לדלג תוספות אלו, השולחן ערוך כתב בצורה מאוד חריפה בענין זה ואני מצטט:
    מה יש לי להוסיף מעבר למה שכבר נכתב…
    פורץ גדר זו הגדרה מאוד חריפה שנוקטים בה הפוסקים ועל פי דברי חז"ל "ופורץ גדר ישכנו נחש", לכן חשוב מאוד שהציבור יאמר והוא רחום, ולא לוותר, וגם אם ממהרים, המנין אומר, ומי שנאלץ ללכת שילך, אבל צורת התפילה חייבת להשמר
    תראה להם כל מה שכתבנו כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל