לתרומות לחץ כאן

חיתוך מפת ניילון בשבת

שאלה:

שלום וברכה.

1. רציתי לדעת למה אסור לעשות חורים בנייר כסף לנרגילה?
2. שעמתי וראיתי אדם שאח"כ אמר לי שלפי דעת הרב עובדיה יוסף , אם נגמר לי הגליל של המפה חד פעמית או שכחו לחתוך, מותר למשוך בערך קצת יותר ממה שצריך ולקרוע ביד את הניילון, אף על פי שלא יוצא במדיוק.
האם יש הלכה כזו? מה ההלכה לדעת האשכנזים במקרה דומה כזה?
תודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה

כל חירור של נייר כסף יש בו איסור קורע, אבל לא הבנתי איך יש נרגילה בשבת.

אינני מבין צד קולא לחתוך את הניילון בשבת, גם אם לא נעשה באופן מדוייק וממילא אין כאן משום מחתך, עדיין יש כאן איסור קורע ומתקן מנא.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שאלה:
    האם במקום צורך רגיל,
    [דהיינו רק ספק כבוד השבת,
    ולא כולל גם ספק כבוד הבריות],
    ניתן לפרוס את המפה על שולחן,
    לחלוטין מבלי לחתוך אותה [משום שאסור].
    ולאחר שסוים להשתמש בה,
    כן מותר לחתוך את המפה, אבל רק כך:
    בין החלק מפה שעדיין לא היה פרוס על השולחן, ולכן הינו נקי לחלוטין,
    לבין החלק שכבר היה על השולחן והתלכלך, ובא לזורקו לפח.
    או שגם כך אסור לקיים?

    תודה.

  2. ?
    "אבל משום קורע, אין איסור,
    אלא כשקורע ומפריד גופים רבים שנתחברו.
    כגון קורע בגד הארוג מחוטים הרבה,
    אבל הנייר שהוא גוף אחד, אין בפסיקתו וחיתוכו, משום קורע.
    ומטעם זה מותר לקרוע עור שעל פי חבית של יין, כמ"ש בסי' שי"ד.
    מפני שהעור הוא גוף אחד, ולא שייך בו איסור קריעה,
    אלא איסור החיתוך, אם מקפיד לחתכו במדה כמ"ש שם.".
    [מתוך: ספרית חבד. שולחן ערוך הרב. אורח חיים חלק ב'. הלכות שבת.
    סימן ש"מ. כמה דינים מדברים האסורים בשבת כעין תולדות מאבות.
    סעיף י"ז. הפסקה שניה, מתוך שלוש הפסקאות שבסעיף י"ז.].

    דהיינו שקיימת מחלוקת, מה נכלל באיסור קורע:
    לשיטת המשנה ברורה יש קורע בדבר אחד.
    אך לשיטת אדמו"ר הזקן, אין קורע בגוף אחד, אלא רק בהפרדת שני דברים דבוקים.

    ולכן בחסידות חבד קיימת דעה שבמקום צורך,
    כן ניתן לפרוס יריעת מפת ניילון על שולחן,
    מבלי לחתוך אותה מהגליל ניילון,
    ורק אחרי שמסיימים להשתמש במפה הזאת, ובאים לזורקה לפח,
    לחותכה משאר המפה, שעדיין מגולגלת בגליל [החלק הנקי].

    שאלה אם וודאי שלא קיים בכך תיקון כלי של הגליל מפת ניילון, שהינו נקי לחלוטין.
    משום שחלק ניכר מיריעת מפת הניילון של הגליל יריעת מפת ניילון כלל לא נפרס על השולחן.
    אלא רק חלק מהיריעת מפת ניילון נפרס בתור מפה לשולחן. ורק החלק שנפרס התלכלך.
    ואם יחתוך את החלק המלוכלך, שאלה למה זה לא בגדר
    מתקן את החלק יריעת מפת ניילון הנקי, שעדיין בגליל יריעת מפת ניילון,
    ולכן אסור משום תיקון כלי?

    הרי ברור שלכתחילה אין מי שעורך שולחן, עם מפה נקיה שמחוברת אליה מפה מלוכלכת.
    ולכן לחתוך את המפה המלוכלכת מהמפה הנקיה,
    אכן לא מתקן את המפה שכבר נפרסה על השולחן, ואכלו עליה והתלכלכה, ובא לזורקה לפח,
    אבל שאלה למה זה לא בגדר מתקן את החלק מיריעת המפת ניילון שעדיין בגליל ולא נפרס?

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל