לתרומות לחץ כאן

קושייה בדברי הצל"ח על משנה בברכות יב:

שאלה:

שלום כבוד הרב,
הצל"ח מביא שמה שמזכירין יציאת מצרים בלילות היא מחלוקת רק לעניין הדרשה אבל לעניין דינא הרי כולם מודים ש"מזכירים יציאת מצרים בלילות." מכל מקום. (שהרי בכך פתחה המשנה)
ואם כן שנחלקו רק על הדרשה – מהיכא תיתי שיזכירו בלילות מקודם לכן ? הרי עוד לא היה להם דרשה ? וגם לאחר שהיתה להם דרשה הרי חכמים חולקים על הדרשה ולפיהם אין מקור להזכיר בלילה ?
ולכן הצל"ח הזה קשה לי כי נראה יותר שזו מחלוקת בין חכמים לבן זומא האם יש חיוב בלילה או לא (ולא מחלוקת בדרשה כדברי הצל"ח)

אין לי צל"ח בבית אשמח שהרב יבדוק לי אם אפשר לתרץ הקושייא הזאת

תשובה:

באופן כללי יש לשאול לגבי הרבה מדרשות חז"ל, הגמרא דנה בסוכה מה זה פי עץ הדר, אולי הירדוף? וכו'. ונשאלת השאלה, וכי לא ידעו מה זה אתרוג? לא נטלו לולב לפני כן? הרי זו מצוה מהתורה. והתשובה ידועה, בודאי ידעו והיתה להם מסורת על המצוות, אלא שדנו איך זה מפורש או רמוז בתורה. וזו בעצם כוונת הצל"ח גם כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל