שאלה:
שלום רב, אם אני אומר שאני [לא] אעשה משהו וכדו' או אלמד משהו וכדו' האם אני חייב לעשות זאת וא"כ מהו האיסור? מה שהשו"ע כתב בסימן רלח במקרה שאדם לומד כל יום חוק מסוים ואם לא הספיק ביום צריך להשלים דווקא באותו לילה האם זה במקרה שהוא אמר שהוא ילמד כך וכך כל יום או גם כלא אמר זאת אבל זה מה שיוצא לו ללמוד כל יום, ועפ"ז אם אני אומר "אני אלמד כל יום בלנ"ד כך וכך דפים בגמ' וכך וכך ב…" האם זה גם בכלל מה שכתב השו"ע שם ואם זה עדיין בכלל זה אז אם אני אומר "אני אלמד כך וכך, אבל אני לא מתחייב ויתכן שינויים" אז זה כבר לא בכלל דברי השו"ע וא"כ אז ראוי לעשות זאת כדי לא להקלע למצב שאצטרך לאשאר בלילה ער ולא אוכל?
תשובה:
אדם שקיבל קבלה טובה ולא אמר שיהיה בלי נדר, נכנס אכן בחשש נדר, אבל אם אמר שיהיה בלי נדר או רק אמר שישתדל, אז אין בזה חיוב נדר והכל לפי הענין וכפי שמסתדר לו.
ברכה והצלחה.
הגרשז"א פסק שכשאומרים הדרן עלך בסיום מסכת אין צריך לומר בלי נדר כי אין הכוונה לנדור
השאר תגובה