לתרומות לחץ כאן

איך מתגבר נכרי על יצרו הרע?

שאלה:

שלום רב כבוד תורתו,

נתקלתי בשאלה עם עצמי מול כמה עובדות,

אם במסכת קידושין ל' ב נאמר:
"כָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אָמַר לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל: בָּנַי, בָּרָאתִי יֵצֶר הָרָע וּבָרָאתִי לוֹ תּוֹרָה תַּבְלִין. וְאִם אַתֶּם עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה – אֵין אַתֶּם נִמְסָרִים בְּיָדוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת״, וְאִם אֵין אַתֶּם עוֹסְקִין בַּתּוֹרָה – אַתֶּם נִמְסָרִים בְּיָדוֹ…"

וגם אם אני מבין נכון, יש לעמים בחירה חופשית כפי שנלמד על סדרת בחירותיו השפלות של בלעם הרשע. ועוד גם ברור לנו מפרשת בלק שנאמר על בלעם הרשע על כך שמקומו של כוח נבואתו ניתן לו גם מתוך שלא יבואו שאר העמים בטרוניה על כך שלישראל יש את משה רבינו ע"ה. משמע להבנתי שאפילו יכלו להשיג כיוון ממש בבחירות שלהם.

ולסיכום המסגרת הרעיונית בשאלתי, אני מבין שלנכרי אין רשות בתורת ישראל ובפרט במסורה ואומנם שהתורה פרוסה לפניהם לכל דורש כיום, אך זה לפנים משורת הדין – כי כבר נפוצה.

לכן מכאן אני תוהה, היות שסירבו העמים לתורת הש"י, מה אם כן מונח באופן רשמי על "מדף התבלינים" שלהם בעולם הזה כנגד היצר הרע?

תודה רבה לכם

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך שאלת חכם, ואשיב את הנראה לעניות דעתי.

בכל הנושא של הבחירה בין טוב לרע, לכל אדם, ולא משנה יהודי או גוי, יש תמיד שוויון מוחלט המאפשר לו בחירה שקולה.

אצל כל אדם הבחירה – הכלים – הנסיונות – יהיו לפי מצבו ומעמדו הרוחני ולפי הנדרש ממנו.

גם בין היהודים יש כלים שונים והבדלים בין בני אדם לפי מעלתם נסיונותיהם ומעמדם הרוחני.

הדעת נותנת, שמה שצריך "תורה תבלין" הוא ליהודי שיש לו תרי"ג מצוות ועוד מאות דינים דרבנן ועוד הנהגות טובות ובכלל עבודת ה', הוא כל היום אמור להיות אפוף בתורה ויראת שמים ועבודת המידות. בשביל לא לרצוח ולא לגנוב לא תבלינים, זו דרישת סף, ולכן המינימום הזה הנדרש גם מגויים יש בו בחירה שקולה בכל מקרה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל