לתרומות לחץ כאן

מעלית שבת מתוכנתת להיות לסרוגין שומרת שבת

שאלה:

רקע לשאלה ההלכתית:
בפיקוח רישום מקרקעין, במשרד המשפטים, במדינת ישראל,
פורסם לאחרונה פסק דין הקובע,
כי מעלית שבת בבניין רב קומות,
תעצור רק בקומות הספציפיות
שבהן מתגוררים דיירים המעוניינים להשתמש במעלית השבת.
זאת בעקבות תביעת דייר בבניין, שטען כי
במתכונת הנוכחית [עצירה בכל קומה מקומות הבניין],
השימוש במעלית השבת,
כרוך בהמתנה ארוכה, בסבל ובעוגמת נפש,
שהופכים את השימוש בה לבלתי כדאי.

הפסיקה הזאת העלתה שאלה הלכתית חדשה:
בבניין שבו גרים מיעוט יהודים אורתודוקסים,
ורוב הדיירים הינם יהודים שאינם שומרים שבת.
האם מותר לתכנת מעלית שבת 1,
כך שבמשך השבת תעבוד לסרוגין:
מספר דקות מסוים קבוע מראש
בתור מעלית שבת לקומות ספציפיות
שבהן מתגוררים הדיירים היהודים אורתודוקסים,
ומספר דקות מסוים קבוע מראש
בתור מעלית חול רגילה?
או שזה אסור משום
שאז מי שיסע במעלית שבת,
יהנה מחפץ שנעשה איתו דבר איסור בשבת?
שהרי יהודי שאינו שומר שבת
ילחץ על כפתורי המעלית ויעלה/ירד במעלית
בעת שהיא במצב חול רגיל,
ולאחר מספר דקות היא תעבור למצב שבת.
נמצא שממש אותה מעלית שחיללו איתה שבת,
תהא כעת במצב שבת, באותה השבת.
האם יהא מותר ליהודי אורתודוקסי להעזר בה,
בהנחה שקיים לו היתר הלכתי להעזר במעלית שבת כשרה,
[כגון שהוא מקשיב לדעה המקלה בנושא מעלית שבת, ו/או מסיבת נכות?],
וכל השאלה הינה רק לגבי החריגות של מעלית 1,
שמתוכננת מראש להיות לסרוגין,
גם מעלית שבת וגם מעלית חול באותה שבת 1.
תודה.

תשובה:

שלום וברכה

זה שנעשה שימוש אסור בחפץ במהלך השבת אינו אוסר אותו בשימוש באופן המותר בשבת.

באופן כללי ברור שאסור לדיירים הדתיים לדרוש שהמעלית תשמש באופן הזה כדי לקצר להם את משך ההמתנה למעלית השבת, שהרי בכך הם גורמים לאחרים להשתמש בה באופן האסור. במידה והדיירים החילוניים דורשים זאת, אז אין מה לעשות, אין דרך לשכנע אותם לנסוע במעלית השבת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. "במידה והדיירים החילוניים דורשים זאת, אז אין מה לעשות".
    למיטב ידיעתי, הפסיקה כרגע אומרת
    שמוכרחת להיות מעלית שבת 1 לפחות.
    ושבלי הסכמת הדיירים הדתיים,
    אין לחילונים אפשרות להתקין פטנט מעלית שבת לסרוגין.

    האם מה שזאת צריכה להיות מעלית שבת למשך כל השבת,
    ולא רק לסרוגין במשך השבת,
    זה אסור משום לפני עיוור לא תתן מכשול?
    וגם משום מעלים בקודש ולא מורידים?

    תודה.

  2. לענ”ד, למרות שאני אישית מאוד לא אהבתי את כל ההתנהלות הזו בלשון המעטה, התפלאתי מאוד לקרוא את זה וקראתי פעמיים לוודא שלא הייתה לי טעות בהבנה, אין לי מושג מי התיר להם ועל סמך מה, וברור שבמידה ואני הייתי חלק מהדיירים לא הייתי משתף פעולה, הן מצד זלזול בכבוד השבת והן מצד פניה לערכאות, יחד עם זאת קשה לי לראות בזה שהם כביכול גורמים לאחרים לחלל שבת. כיוון שבסופו של דבר, ובכאב גדול, השכנים שטרם זכו לאור באור היהדות התורה והשבת הרי בכל מקרה לא משתמשים בו אלא במעלית הרגילה וזה רק בבחינת ”זה חסר וזה אינו נהנה”. לפי הבנתי הדלה בטענות כפי שהתפרסמו, יש מקום דחוק לשמוע את הטענה שלהם. גם אם לא להסכים איתה. כשזה עוצר בכל קומה ללא שום שכן שנכנס או יוצא ומעכב לאלו שכן משתמשים בו זה טרחה. וכאמור גם לא מונע יהודי מעשיית מלאכה.

  3. אין כאן ענין של לפני עיור כיון שהחילונים בעלים על המעלית ועושים בה ככל דבר שאדם עושה בתוך שלו. מעליו בקודש לא קשור כאן.

  4. לא הבנתי כל כך בדיוק את הדברים, גם אינני בקי בפרשה, מה שהבנתי מדברי השואל הוא שדיירים חילונים תבעו בבית משפט שהמעלית תפעל כרגיל והפשרה שכפה בית המשפט הוא שזה יפעל לסירוגין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל