לתרומות לחץ כאן

נטילת ידיים וברכת המזון

שאלה:

שלום וברכה.
1. בשבת התארחו הרבה אנשים.
ראיתי אדם שנטל לפני, אחרי שהתמלא הנטלה מהברז, חיכה כמה שניות.
אח"כ ניגב את הידיות של הנטלה, ושפך על כל יד רביעית מים פעם אחת ובירך על נטילת ידיים.
רציתי לדעת: א. זה שהוא ניגב את הידית בהתחלה מובן לי, אך ביד שהוא נטל הרי יש טופח על מנת להטפיח איך הוא לא חושש כביכול לזה?
ב. אני יודע שנוטלים ג' פעמיים ללחם, האם שנטל פעם אחת כל יד זה לכתחילה או בדיעבד?
2. אדם נטל ובירך על הלחם על מנת כשיעור כביצה ויותר.
בירך על ברכת המזון. לאחר שסיים לברך, שם לב ונזכר שלא אכל אפילו כזית לחם. האם ברכת המזון ברכה לבטלה?
(ברור שאם היה לפני ברכת המזון היה אוכל כשיעור)

תשובה:

את שאלתך הראשונה לא הבנתי.

על פי סוד לנוהגים על פי קבלה, יש ליטול גם לפני אכילת פת שלוש פעמים על כל ידי, כמובא בכף החיים סי' קסב ס"ק יד, ובענין זה יש מחלוקת אם הנטילה לסירוגין כמו בבוקר או שלוש רצופות על כל יד. אבל על פי הלכה אין בכך צורך, אלא שיש שהצריכו כדבריך מים שניים – כלומר פעמיים על כל יד, כדי שהמים השניים יסירו את המים הראשונים שנטמאו, אף שמעיקר הדין אם במים ששפכת פעם ראשונה היה רביעית הם לא נטמאים [ומשום שיש ראשונים שהחמירו בזה גם כשיש במים רביעית], ראה בענין זה במשנה ברורה שם ס"ק כא בשם החיי אדם.

ברור שאם לא אכל כזית ברכת המזון היתה לבטלה. רק שים לב שכזית זה מעט מאוד, אולי חצי פרוסת לחם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל