לתרומות לחץ כאן

תיוג בדיו רגיל / קולמוס ברזל

שאלה:

שלום לרב
רציתי לדעת
א. האם מותר לתייג בדיו כימי שחור ולא דיו סופרים.
ב. האם מותר לכתוב בקולמוס ברזל.
ג. היום מקובל לכתוב בקולמוס עם ראש פלסטיק .מה ההלכה בזה??

בברכה רבה
מאיר

תשובה:

שלום וברכה יש להקפיד לכתחילה גם לתייג בדיו סופרים, ובדאי חובה להקפיד שיהיה כשר מן המותר שבפיך. שכן לכתחילה צריך לתייג, ויש בזה טעם גדול בסוד. וכבר כתב בקול יעקב (סי' ל"ו ס"ק י"ח): "אבל האחרונים החמירו בזה וכתבו שלא להוציא לכתחלה ספר תורה בלא תגין עד שיתקנוהו, אמת ליעקב, לדוד אמת. וכן כתב בספרו יוסף אומץ, וז"ל: מכל מקום יש לחוש לדברי ר"ת ולספר התרומה והרא"ש ולסיעתם דפסלי הספר תורה בלא תגין. וכתב הרד"ך דלדעתם הותיר בתגין או חיסר – פסול, עי"ש. ורבינו האר"י ז"ל החמיר מאוד בתגין, עכ"ל.

נראה שאם אכן הכתיבה היא יותר מדוייקת וטובה ניתן לכתוב בקולמוס ברזל ואין חשש, ראה שו”ת שבט הלוי ח”ב סי’ קלו שהביא את כל דברי הפוסקים לענין ברזל שמעיקר הדין הוא כשר אלא שיש שחששו שנעשית חקיקה לפני הכתיבה, אבל אם זה כותב טוב יותר יש להקל. בנושא של הזרקוניה הדין יותר קל, כי בברזל יש חשש נוסף שהוא מקצר ימיו של אדם.

למעשה התייעצתי בענין זה עם אחד מגדולי המומחים בענין, והשיב לי, שאצל ספרדים זה יותר קל כיון שנהגו רבים להקל בברזל, אולם לבני אשכנז, אף שמעיקר הדין אין לפסול, יש כאן ענין של חושן משפט, שכיון שיש שחששו כל השנים לנושא של החקיקה ובזה דומה מאוד השמיר לברזל, יש להודיע לקונה שזה נעשה באופן הזה, יתכן מאוד שיהיו שלא ירצו זאת, ואולי זה גם מוריד במחיר…

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל