לתרומות לחץ כאן

איך להעיר ילדים בבוקר?

שאלה:

ערב טוב כבוד הרב,
ראיתי פה באחת התשובות (ולא רק פה) שהרב שטיינמן אמר שמעירים ילד בבוקר רק פעם אחת מכל מיני סיבות. אם אני יעשה ככה בבוקר הילדים שלי כנראה יגיעו לבית הספר רק פעם אחת בחודש . כמעט כל בוקר יש לי מלחמה בבית על זה. מה העיצה הנכונה.
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית חשוב לציין שקשה לתת כללים לחינוך ילדים שיהיו מתאימים לכל הילדים… ולכן הגיוני שבבית אחד תהיה ההוראה כך ובמקום אחר אחרת…

שנית דברים אלו שציטטת אמורים בעיקר לגבי הנושא של קימה לתפילה, שזה נושא מאוד רגיש, אנחנו רוצים שיהיה לילד התנייה חיובית, התפילה משעממת אותו, ארוכה ולא מענינת בגיל הזה. לכן הילד מתעצל מלקום בזמן, וכאשר זה מלווה בגערות בלתי פוסקות, הוא מקבל ריחוק מהענין.

בנוגע לבית הספר הנושא הוא אחר לגמרי. בית חייב סדרים וגבולות. אם ניתן לילד להחליט מתי הוא הולך לבית הספר, העימות איתו יהיה הרבה יותר חריף, ולכן ההקפדה על קימה בזמן [שאגב מתחילה בשינה בזמן!] היא מאוד חשובה.

אני לכתוב בענין זה עוד נקודה קטנה שחשוב מאוד לדעת.

נשים לב לדבר מעניין, ילד בא הביתה עם שוקולד מאוד טעים ומפתה, ורוצה לאכול, ואתה אומר לו, אוי, אתה בשרי! אין ספק שלא יהיה שום עימות, באותו הרגע הילד מניח את השוקולד ושומר אותו לאחר כך. לעומת זאת יש דברים אחרים שאנחנו מבקשים מהילד וזה תמיד כרוך בעימותים. מדוע? בגלל היראת שמים שלו? ודאי שלא! הסיבה היא כי הנושא של בשר בחלב ברור ומוחלט בבית ולא מתחיל עליו שום דיון. מעולם לא היו בו פשרות ולא יהיו, והוא מובנה בנפש כדבר מוחלט.

אם הנחת הנעליים במגירה או הגרביים בכביסה היו קבועים וברורים אצל הילד מגיל קטן כמו בשר וחלב, לא היה שום עימות סביב זה. אז, כמובן ילד אינו מכונה וקשה להקנות לו הרגלים כל כך מוחלטים בכל דבר קטן, אנחנו גם לא רוצים לעשות זאת. אבל בדברים החשובים ניתן להשתמש בשיטה הזו – שיטת העקביות מגיל צעיר באופן מסודר ומוחלט.

לזכור, שילד שמוותרים לו ילך מאוחר לבית ספר או לא ילך, העימות איתו סביב הבית ספר יהיה תמידי. ילד שברור לו שברגע שיש בוקר קמים והולכים לבית ספר, זה יהיה כל כך מושרש אצלו שזה יגרור הרבה פחות עימותים.

לכן, הפוך ממה שחושבים, עקביות והרגלים אינם יוצרים עימות אלא מונעים אותו.

שוב, אינני אומר לא לוותר לילד, לפעמים צריך, אני רק אומר מה יגרום הוויתור ומה תביא העקביות, לפעמים צריך לוותר, רק לדעת שיש לזה מחיר.

ברכה והצלחה ורוב נחת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *