לתרומות לחץ כאן

לשלם את התחייבות כשיש סכסוך בין ההורים לילדים

שאלה:

הבן שלנו התחתן לפני כמה שנים וסיכמנו עם הצד השני שניתן 170,000 ש"ח. זה יורד בסכומים קטנים בהוראת קבע. מה שקרה,אשתו של בני התחצפה אליי בשולחן שבת ונהיה מתח ומאז אינה מסכימה להתארח אצלנו בשבת כבר שנה שלמה , גם כשניסינו להתפייס ולהתנצל-זה לא עזר.היא גם מנסה להרחיק את בני מאיתנו. הבן שומר על קשר דליל. אני לא מסוגלת במצב כזה להמשיך את הוראת הקבע- שאנחנו ניתן להם והם יעשו מה שהם רוצים. האם אני חייבת להמשיך במצב כזה שאני שונאת אותה וזה עלול להשניא אותם יותר ויותר אם אמשיך לתת ככה באילוץ?

תשובה:

שלום וברכה,

אמת ויציב שאין סיבה שההורים נקרעים לטובת ילדיהם ומקבלים סגירת דלת – ובוודאי על דעת כן לא הייתה ההתחייבות, ולכן כל עוד שלא נתתם אין חובה להמשיך את התשלומים. והדרך הטובה ביותר לעצור את התשלומים ולנסות להגיע לשלום ואח"כ להמשיך את התשלומים. אתם לא צריכים לומר שהפסקתם בגללם כדי שלא להגדיל את המריבה, אתם יכולים לומר שקשה לכם עכשיו להמשיך את התשלומים, והם יבינו את המסר, ובכך תנסו להגיע להבנה ולשלום בין הצדדים, ואז תמשיכו את התשלומים.

רוב נחת. 

מקורות:

הרמ"א סי' שי"ב במשכיר בית לחבירו מפני שהוא אוהבו ונעשה שונאו שאם גילה דעתו שזה בגלל שהוא אוהבו השכירות בטילה, ובקצה"ח שי"ט חלק ע"ז וס"ל שבעינן תנאי כפול, ובנתיה"מ תירץ שאיירי שיש אומדן דעת ברורה שזה רק בגלל שהוא אוהבו ע"ש.

וכן מצאנו לגבי מתנות של מורדת שחוזרות אל הבעל לכה"פ כשזה באשמתה יש בזה שיטות רבות ראה שו"ע אבן העזר סי' עז וסי' צט.

וראה עוד במשנה למלך בביאור תוס' כתובות מז. מתי אונס שקרה אחר המקח מבטל ומתי לא , ויש בזה כמה שיטות עכ"פ עיקר דעת המ"ל שאילו אומדנא שאילו היו מדברים על מצב זה בשעת המקח היו מתנים שיהיה אפשר לבטל, אז אפשר לבטל, ובפרה שמתה אחר המקח כיון שיש הפסד למוכר ודאי לא היה מסכים לתנאי שיוכל להחזיר אם היא תמות, וע"ע בנתי' סי' ר"ל.

הראש בתשו' לד [והובא בטור סי' נ'] על המירה אחות המשודכת והאריך שם בגדרי אומדנאות ושאומרים אומדנא לבטל את חיובו, ע"ש באורך והנו"ב סי' סט האריך לבארו ושבהתחייבות הרבה יותר בקלות אומרים לבטל החיוב כל שלא יצא מתחת ידו ע"ש.

עוד יש להביא בזה את הדרכי משה באבן העזר סי' נב [והובא גם בחו"מ ע"ג ס"ח]  וז"ל כתב מהרי"ק שורש פ"א (ענף ב) מי שנשבע ליתן סך לנדן ועתה טוען האב שאינו רוצה ליתן כי האיש מרגיל קטטות עמה ומוציא עליה שם רע ועתה ירא שמא לאחר שיתן מעותיו ירגיל יותר קטטות ויוציאה ופסק שם דהדין עם האב ועיין שם עכ"ל הדרכי משה.

ולפ"ז אם הילדים לא מדברים עם ההורים, ההורים יכולים להפסיק את ההתחייבות עד שהשלום ישכון בין ההורים לילדיהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל