לתרומות לחץ כאן

בני בבל שלא עלו עם עזרא

שאלה:

שלום כבוד הרבנים.

שמעתי הרבה פעמים שיש גמרא בסנהדרין שאומרת שהיה אמורא אחד מארץ ישראל שאמר לאמורא של בבל שהקב"ה לא אוהב את יהודי בבל (שבזמן התלמוד) כי לא רצו לעלות לארץ ישראל בזמן עליית עזרא הסופר.

מה המקור של הגמרא הזאת?
ואיך להבין דבר כזה?

תודה מראש.
כל טוב.

תשובה:

אינני זוכר כרגע גמרא כזו, עזרא קנס את בני בבל שלא עלו כמבואר בגמרא בקידושין סט ב, כמו כן ידועה המסורת שעזרא קילל את בני תימן שלא עלו, כמובא בס' מלאכת שלמה ובכתבי מהרי"ץ ובספרו של רבי יעקב ספיר.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. יומא ט ע"ב:
    ריש לקיש הוי סחי בירדנא אתא רבה בר בר חנה יהב ליה ידא א"ל אלהא סנינא לכו דכתיב (שיר השירים ח, ט) אם חומה היא נבנה עליה טירת כסף ואם דלת היא נצור עליה לוח ארז אם עשיתם עצמכם כחומה ועליתם כולכם בימי עזרא נמשלתם ככסף שאין רקב שולט בו עכשיו שעליתם כדלתות נמשלתם כארז שהרקב שולט בו מאי ארז אמר עולא ססמגור מאי ססמגור אמר רבי אבא בת קול כדתניא משמתו נביאים האחרונים חגי זכריה ומלאכי נסתלקה רוח הקדש מישראל ועדיין היו משתמשין בבת קול וריש לקיש מי משתעי בהדי רבה בר בר חנה ומה רבי (אליעזר) [אלעזר] דמרא דארעא דישראל הוה ולא הוה משתעי ר"ל בהדיה דמאן דמשתעי ר"ל בהדיה בשוק יהבו ליה עיסקא בלא סהדי בהדי רבב"ח משתעי אמר רב פפא שדי גברא בינייהו או ריש לקיש הוה וזעירי או רבה בר בר חנה הוה ור"א

  2. כתוב שאמר "אלהא, סנינא לכו". הכוונה כמובן לשון שבועה. יש כאלו שטעו ופירשו "אלהים שונא אותכם". כמובן שאין פירוש זה נכון.

    איך שלא יהיה, בזמננו ודאי מי שאינו עולה לארה"ק, יש עליו תביעה (אא"כ יש לו איזה אונס המונע ממנו לעלות).

  3. וכי חסרים לנו קטיגורים על כלל ישראל שאנחנו צריכים לכתוב בעצמנו דברי קטיגוריה? מוטב שנאמר שמי שאינו עולה לארץ ישראל מפסיד מצות ישיבת סגולותיה, ומשמעותה ביחס לכלל קיום המצוות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל