לתרומות לחץ כאן

מה עושה רב ששואלים אותו בעניני חושן משפט?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

רציתי לקבל חוות דעת מכבוד הרב בעיני חושן משפט והוא איך למנוע מן הבעיה הזאת לקרות שהיא כך, כאשר בני אדם הקרובים אלי הן תלמידים מן הישיבה או קרובי משפחה הן שכנים באים לדבר על עיני ח"מ ורוצים לברר הלכה או שאני אבדוק עם דיין מה ההלכה או עצה מה לעשות, הרבה פעמים קורה שמדברים הענין ואני חוזר על המדובר שואל אותם היטב לברר ולהיות בטוח אני הבנתי אותם בדיוק ועדי לדעת מהיא השאלה על הנידון הן לענות עם ביכלתי הן להביא למורה צדק לברר ולעזור אותם – דרך אגב לא לסדר אנשים איך לנצח חלילה וחס שזה אסור להיות העורך דין שבמשנה – אלא להיות בטוח הענין ברור ומובן.

ועל פי זה אחרי שחזרנו ושלשלנו ונראה הכל ברור מתחיל הברור על הנשאל, והרבה פעמים כשאני חוזר להגיד מה הלכה במקרה כזה וכו' וזה רק בירור הלכה ולא מחייב הצד השני וכו' ואם כפי מה שאמרו נראה שהלכה כך וכך, אנשים אומרים שדרך אגב שחכתי להגיד לך פרט זה – ויש פעמים שזה משתנה לגמרי ההלכה !!! שאינו 'רק' פרט זה, אלא הוא הענין מרכזי!!!

ואינני מבין מדוע זה קורה כי הרי אני לא ממהר לענות או לדון עם ת"ח על בירור דברים כי אמור לקרוא שאדם בהול במשהו (במיוחד עיניני ממון) ושכח משהו ובשביל זה אני לא רק חוזר אלא חוזר הכל פעם שלישי להיות הכי שאפשר ברור שיש לנו תסריט ברור על מה השאלה.

ועל החזרות דברי השואל יש פעמים שסותר קצת לא מן רשעות אלא מתוך בהלה, ובסה יש תועלת לחזור ולשאול על מה שמגידים כדי לברר הכי שאפשר כדי למנוע טעות ולמצוא אמת לאמיתו .

אבל כשמתחילים להסביר הדבר אומרים ששכחו משהו לפעמים אינני יודע שאם זה מפני שרואים שדין אינם עמם חושבים לומר כזה יעזור להם באיזה שהוא אופן או אם ממש שכחו, והרבה פעמים יש דברים שבלב שאינו מועיל ואדרבה גורע כי פעמים מתברר שאינו אמרו דבר כפי שתיארו אלא חשבו ואז התברר שאין כאן שאלה ולא צדקו.

לכן מה עיצה למנוע כזה?

שלפעמים זה גורם להתחיל עוד פעם אם יש ממש במה שאומרים כדי לעזור להם.

השאלה שניה כאן, מדוע כולם מפחדים ללכת לבית דין? האם זה רק בשביל שעולה כסף?
הרי הרבה פעמים גורם יותר מריבה ומחלוקת לא ללכת לבית דין כי צד אחד ירגיש שפשעו בו ויריב וכו'.

יודע אני שמחפשים ללכת כי חושבים שזה יגרום ניתוק הקשר ומחלוקת עם הצד השני שהקשר כבר גרוע. אבל ללא זה גם לא טוב אז מדוע לא לתת לרבנים יראי שמים להגיד מה נראה וזהו גמר, אם מישהו דעתי ממש שאיכפת לו הלכה אכפת לו שבת וכשרות ואינו אוכל סוג ב' של כשרות מדוע לא לתת לרבנים לעזור כשהגבר לא ברור לב' צדדים וידוע שאדם נוגע בדבר שלו ולא יראה חובה לו וזה טבע בני אדם ויחידי סגולה יהיה חסידי אמיתי (לא רק לבוש ופאות) ויודעו על אמת או אפילו יחמירו על עצמם מפני ספק ולבוור על ממון.

שבאמת ממש שהשם יתברך ישלח לנו את המשיח, אי אפשר להמשיך כך וגלות מתגבר וקשה מאוד.

ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה ר' יוסף, אומר לך מה אני עושה, ואני חושב שזו עצה נכונה.

בתחילת דרכי בבית ההוראה, סברתי שכאשר אדם שואל אותי שאלה שנראית פשוטה בדיני ממונות, אני יכול לענות, למרות שאני עצמי עיקר עיסוקי והיתר ההוראה שלי הוא באו"ח ויו"ד, אבל הרי למדתי חושן משפט כמה שנים והכל נראה פשוט וכו'. ואז כמה פעמים ראיתי שטעיתי או לא דייקתי, כי לא עשיתי בנושא זה שימוש חכמים, וכך למדתי, שאם זו לא המומחיות שלך אל תענה! אין אדם שיודע הכל, זה מומחה לנושא זה וזה מומחה לנושא אחר, אם אדם מתקשר אלי ואומר שיש לו שאלה בדיני ממונות אני נותן לו את מספר הטלפון של אחד מהדיינים בבית הדין שלנו, מאותם שמשיבים כאן באתר בדיני ממונות.

אדם בא אליך כי הוא חושב שאתה רב ויודע, תלמד אותו שרב יודע לומר אינני יודע, תפנה לרב פלוני.

חלק מהשימוש חכמים הוא לברר את הנקודות הנדרשות ולשאול את הפרטים הנדרשים מבעלי הדין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה!

    רוב הפעמים אני מפנה אותם למישהו שהוא מומחה בדבר בפרט ח"מ כמו שאמרת.

    ויפה אמרת וגם מעלה לומר אינני יודע תשאל רב פלוני.

    המתואר השאלה היא גבי אלו שקצת מתביישים או מפחדים באיזה שהוא סיבה לשאול המומחה ומבקשים שאתה תעזור אותם שכך מרגישים בנוח – כביכול רוצים שאתה תעשה תקפיד דומה לטוען לברר להם, ויש כאלה שאם אתה לא עוזר אותם יהיו במצוקה באותו נקודה וישארו בסבל ולפי עניות דעתי נראה מצוה לעזור כי יקבלו מה שרב פלוני יאמר ורק התפקיד כאן עזרה לברר השאלה להביא למומחה ולתת תשובה. שכמה פעמים רוצים שאתה תעזור אבל לבד לא יבקשו עזרה.

    ויש כאלה שבטוחים שמה שעושים צדק ולא ישאלו רב על הדבר, ומפני קרובה להם לא מפחדים לשאול מישהו שהם יודעים שיברר להם.

    אני מנסה לענות בעצמי רק מה שברור לי וכל מנה ספק אני פונה לגדול ממני. ואף מה שברור לי אני חוזר עם ת"ח מובהק לבדוק כדי להגיד הנכון שכפי שאמרת כל אדם יכול לטעות ובסה אני מונע הכי שאפשר להשיב משהו לא נכון.

    וגם יש פעמים שכבר שאלו מישהו ושכחו 'פרט' שיכול ממש לשנות הדין ורואה אני כמצוה כששואלים לי אם אפשר לברר מהו הדין.

    לדעת את הכל קשה מאוד לוקח חיים של לימוד ואף על פי כן, אפשר שלפלוני יורה דעה תחומו ולפלוני ח"מ וכו'.

    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל