לתרומות לחץ כאן

שומר שקיבל כמה חפצים לשמור וחפץ אחר נגנב

שאלה:

שלום וברכה!
שכרתי אדם לשמור לי על 10 חביות, ואחת נגנבה. האם רשאי הוא לדרוש תשלום, או שמא נסתכל על כל ה10 כיחידה אחת, ולא יקבל כלום…
אשמח ואודה לנימוק המענה.
יום מבורך!

תשובה:

שלום וברכה,

נחלקו הפוסקים האם שכר שמשולם לשומר שכר האם הוא על האחריות שמקבל השומר או על השמירה ששומר. ונפ"מ אם פשע השומר ונגנב הפיקדון, והשומר משלם על הפיקדון, האם זכאי לתשלום. אם התשלום על קבלת האחריות, השומר זכאי לתשלום גם אם לא שמר כיון שמקבל אחריות. אבל אם השכר על השמירה, לא זכאי השומר לתשלום כיון שבפועל לא שמר. ולפ"ז בנידון שאלתך בשומר שקיבל 10 חביות ונגנב חבית אחת, לסוברים שהתשלום עבור האחריות, לא משנה אם שמר או לא, וממילא חייבים לשלם לו שכר עבור כל העשרה חביות כיון שמקבל אחריות על כל החביות. אולם לסוברים שהתשלום עבור השמירה אם שמר על כל החביות ורק על חבית אחת לא שמר, א"כ מגיע לו שכר על החלק שכן שמר. אולם אם לא שמר כלל ונגנב חבית אחת, לא זכאי השומר לשכר כלל כיון שבפועל לא שמר את החביות.

בהצלחה. 

מקורות:

ברע"א [הוצאת אריאלי שבועות דף מט] הסתפק בשומר שכר שמקבל שכר עבור טרחתו, ולא שמר על הפיקדון ולא אירע נזק לפיקדון האם מקבל שכר שמירתו או לא. יסוד הספק האם השכר עבור השמירה – וכיון שלא שמר לא מקבל שכר שמירה. או שמא התשלום עבור האחריות של גניבה ואבדה שמתחייב לשלם – וכיון שאם היה נגנב היה חייב לשלם א"כ מקבל שכר שמירה.

נידון דומה מצאנו בשו"ת מהרי"ל דיסקין (קו"א סימן רמט) גבי שומר שכר שלא שמר והחפץ נגנב או אבד, ומשלם על אובדן הפיקדון, האם מקבל שכר שמירה או לא. ויסוד הספק הוא כנ"ל, אם התשלום עבור השמירה, א"כ כיון שלא שמר לא מקבל שכר שמירה. ואם השכר עבור האחריות, א"כ כיון שקיבל אחריות ומשלם עבור אובדן הפיקדון יקבל שכר שמירה.

ומצאנו שנחלקו בדבר זה באחרונים. בקצות החושן סימן רכז ס"ק יא כתב בפשיטות ששומר שכר שלא שמר ונגנב הפיקדון חייב לשלם על הפיקדון ומפסיד שכר שמירתו. הרי שדעת הקצות ששומר חייב עבור שמירתו, ואם לא שמר מפסיד שכר שמירתו.

אולם החזו"א (ב"ק סימן ז ס"ק יח) סובר ששומר שכר שלא שמר ומשלם עבור הפיקדון מקבל שכר שמירה כיון שהתשלום עבור האחריות שקיבל על עצמו. וכתב עוד החזו"א שגם אם נחליט שהשכר עבור השמירה, כיון שאם היה שומר כראוי היה הבעלים משלם שכר שמירה, נמצא שלא הפסיד לבעלים את כל דמי הפיקדון, כיון שהיה צריך לשלם שכר שמירה, ולכן יש לנכות מהתשלומים את השכר שמירה. ומאחר ויש מחלוקת הפוסקים לא חייב השומר לשלם את דמי השמירה, או שאם משלם את דמי הפיקדון יכול לנכות את דמי השמירה מערך הפיקדון.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל