לתרומות לחץ כאן

טעימה מיין הקידוש / טעימה מהלחם משנה

שאלה:

שלום רב וחג שמח,
האם בקידוש בין בשבת וביו ביו"ט מחוייב כל אחד לשתות יין? או אם אינו רוצה מספיק שהמקדש ישתה (אותה שאלה גם לקידוש בשחרית)
שאלה שנייה, בברכת המוציא האם חלה חובה לחלק מהלחם שברכו עליו? כלומר אם יש לפני כל אחד מהמסובים כיכר לחם/מצה לסעודה האם יש עניין/חובה לחלק מהמצה שהמקדש מחזיק בשעת הברכה?

תשובה:

שלום וברכה

1. מספיק שהמקדש ישתה. כך גם לגבי קידוש בשחרית [אף שבזה החמיר הרב מבריסק כידוע ולפי שסבר שהיא ברכת הנהנין, אבל מנהג העולם שלא כדבריו].

2. מי שלא טועם מהלחם משנה אינו יוצא ידי חובת מצוה זו, ראה שו”ע הרב סי’ רעד סעי’ ד והובא במשנה ברורה סי’ קסז ס”ק פג ושער הציון שם ס”ק עב, וע”ע שו”ת באר משה ח”ה סי’ עה.

יתר על כן, יש שסברו שעיקר המצוה היא בטעימה מהלחם משנה ולא בברכה, ולדעתם, גם מי שלא שמע את ברכת הבוצע ומברך לעצמו, אם יטעם מהלחם שבירך עליו הבוצע כלחם משנה יקיים בכך מצוה זו, אף שבירך בשעה שכבר היה פרוס, ראה שו”ת קנין תורה ח”א סי’ פח ושו”ת דברי יציב או”ח סי’ קכו.

לכן מלבד מה שנהגו להקפיד לשמוע את הברכה מהבוצע ודאי יש לאכול מלחם משנה ולא רק מפרוסה אחרת.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל