לתרומות לחץ כאן

דבר גוש בשבת – מנהגי העדות

שאלה:

שלום וברכה.
רציתי לדעת מה העניין ההלכתי במאכל "גוש" בשבת ?
ומה הנפקא מינא להלכה בין העדות?
ובפסח?

תשובה:

שלום וברכה

בדיני בישול בשבת או בהלכות איסור והיתר – בשר בחלב יש לנו כידוע הבדלים שונים באופן המגע שבין האוכל שאינו מבושל לגורם החימום, או בין המאכל האסור והמותר. כלי ראשון מבשל, כלי שני – כלומר שהמים החמים למשל הורקו כבר לכלי שני שאינו זה שהיה על האש, אינו מבשל אלא דברים שהם קלי הבישול, אמנם לענין איסור והיתר יש דעה שאף שאינו מבשל ממש מכל מקום הוא מבליע ומפליט, כלי שלישי אינו מבשל. הסיבה לכך שכלי שני אינו מבשל, היא משום שהדפנות של הכלי מצננות את המאכל שהורק אליו וכבר אין בו כח של חום לבשל, למרות שהוא עדיין בחום שהיד סולדת בו. הוא מצטנן והולך.

דבר גוש, צובר בתוכו את החום והרבה פחות מושפע מהדפנות, מים נוגעים היטב בדפנות הכלי ואין בהם משהו שאוצר את החום בתוכם, תפוח אדמה לוהט, גם אם נעביר אותו כמה כלים, כשנחתוך אותו נראה שהוא חם מאוד.

ולכן נחלקו הפוסקים אם דבר גוש מבשל גם בכלי שני. בני אשכנז נהגו להחמיר בכך לכתחילה, כדעת מהרש"ל חולין פרק גיד הנשה סי' מד והאיסור והיתר כלל לו, והט"ז בסימן צד ס"ק יד והש"ך שם ס"ק ל, ומגן אברהם שיח לה ועוד, ואילו הרמ"א בדרכי משה סימן קה דחה דברי מהרש"ל וכ"כ בכרתי ופלתי שם ס"ק ו, ובפני יהושע יו"ד ח"ב סי' כג, ועוד אחרונים, והספרדים נהגו בזה כדעת הרמ"א שלא להחמיר בגוש בכלי שני יותר מבדבר לח.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם למדתי את הסוגייה בעיון והפשט של הגר"א בסוגייה נראה לי הכי קרוב לאמת (לפי הפשט שלו יש קושי לשוני בירושלמי לכאורה, אז הוא שינה את הלשון, אבל לפי דעתי אין צורך לשנות את הלשון, אפשר להכניס את הפשט שלו גם כך ולפי דעתי זה מדוייק בלשון), האם אני יכול להקל בכך לכתחילה?

  2. נכון, אבל יש גם כאלו שהקלו, אז למה אני צריך להחמיר כמו גדולי הדורות שהחמירו ולא להקל כמו גדולי הדורות שהקלו אם כך יצא לי בסוגייה? ולפי"ז גם יוצא שכמעט אין שום נפק"מ ללמוד הלכה בעיון, לפחות לאברך כולל, לא?

  3. בני אשכנז נהגו להחמיר בכך. לימוד הסוגיא נצרך לידיעת התורה ולהבנתה, ובמקרים שונים גם לפסוק, אבל לא כדי לפסוק נגד הוראת גדולי הדורות, אלא אדרבה, בכלל הלימוד גם לדעת את דעתם…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל